Toen de eerste virtuele paskamer van Japan twee jaar geleden opende in de wijk Omotesando in Tokyo, was het niet veel meer dan een gimmick. Tot nu.
Vorige maand begon Urban Research, een snel groeiende retailer, een experiment in de wijk Ikebukuro met een pop-up store. Nu zijn pop-up stores an sich geen heel nieuwe truc, maar die van Urban Research was net even anders. Het winkeltje telde slechts zeven vierkante meter en had geen kleding liggen. In plaats daarvan kon je als bezoeker voor twee 60-inch schermen staan, kleren die je wilde passen selecteren en binnen enkele seconden jezelf in die kleren zien. De bewegingen die de shopper maakte werden vloeiend naar 3D vertaald. Met een iPad kon de bezoeker foto’s van zichzelf nemen en die op social media plaatsen.
Zulke virtuele pashokjes kennen voor retailers een aantal voordelen. Bedrijven kunnen zo kleding verkopen zonder dat ze de voorraad van elke winkel moeten beheren. En als shoppers een kledingstuk pasten, kregen ze automatisch een selectie bijpassende producten te zien, waardoor ze misschien meer geld zouden uitgeven in de winkel.
Maar niet alleen bedrijven kunnen van deze technologie de vruchten plukken. In de pop-up in Tokyo hoefden shoppers alleen maar een QR-code te scannen en op ‘kopen’ te klikken. Winkelen was zo nog nooit zo gemakkelijk. En je hoeft je in zo’n pashokje niet meer fysiek in en uit je kleren te wurmen, wat enorm veel tijd bespaart. Daarbij zijn veel consumenten nog te huiverig om kleding online te kopen zonder de stukken eerst aangepast te hebben. Virtuele paskamers zullen wellicht een groot deel van die huivering wegnemen.
Mocht dit idee nu aanslaan, dan zouden retailers overal piepkleine winkeltjes kunnen openen, zelfs op drukke plekken als stations en vliegvelden. En je hoeft er geen personeel voor aan te nemen, waardoor de pashokjes zouden kunnen opereren als de purikura-fotohokjes.
Voorlopig zit het virtuele pashokje nog volop in de testfase. De pop-up store van Urban Research sloot in juni, maar ze zijn nu bezig met de ontwikkeling van een hokje met zes schermen. Ook gaat de retailer testen met hokjes binnen in hun flagship stores. Vergelijkbare microwinkels zullen ook gaan verschijnen in warenhuizen en stations. En wie weet? Wellicht waait deze technologie ook een keertje over naar ons kikkerlandje.
14 juli 2014
Straks bouwen ze nog een virtueel pashokje in elk nieuw huis. Het lijkt me een handige vinding, maar kan het apparaat ook zien of een bepaalde kleur je zal staan? Daar heb je toch de blik van een menselijke verkoper voor nodig, lijkt me.
Nee, dat kan zo’n apparaat natuurlijk niet zien. Je zult dan inderdaad zelf moeten bepalen of je vindt dat het kledingstuk staat of bij je past. Als je niet zo’n gewiekste shopper bent kan ik me voorstellen dat het fijn is om aan winkelpersoneel (of aan je vrienden) te kunnen vragen wat ze ervan vinden.
Maar misschien kunnen ze wel een algoritme maken dat kan uitrekenen of een kleur je wel of niet staat. Of je laat een verkoper meekijken via een camera. Het lijkt me wel een handig apparaat om thuis te hebben, hoef je nooit meer door een drukke winkelstraat te banjeren.