Tatoeages in Japan: mode en misdaad

Tatoeages. Of je ze nu mooi vindt of niet, het stigma dat bestond rond deze vorm van lichaamsdecoratie is in Nederland sinds de jaren 80 langzaam verdwenen. Tegenwoordig is het laten zetten van een tatoeage dan ook een fashion-statement dat vrij algemeen geaccepteerd wordt. Hoewel tatoeages in Japanse stijl ook in het Westen zeer populair zijn ligt dit in Japan niet zo makkelijk. Ondanks de ook daar sterk gegroeide populariteit kleven er in Japan allerlei vooroordelen aan het hebben van tatoeages. Zo zijn in veel badhuizen mensen met tatoeages niet toegestaan. Waarom voelen sommige Japanners zich ongemakkelijk rond mensen met tatoeages?

In het Nagashima-resort geldt een tatoeageverbod

In het Nagashima-resort geldt een tatoeageverbod (bron)

Ten eerste is er de connectie met de georganiseerde misdaad. De yakuza, tegenwoordig met een net woord bouryokudan (gewelddadige groepen) genoemd, staan bekend om hun uitvoerige tatoeages die vaak het merendeel van hun lichaam bedekken. Leden van deze groepen zijn door deze tatoeages dan ook gemakkelijk te herkennen, maar ook als westerling met een fantasievol Chinees karakter op je bovenarm kom je het badhuis of zwembad niet binnen.

De connectie tussen misdaad en tatoeages in Japan bestaat echter al veel langer dan de hiervoor genoemde yakuza. Tijdens de Tokugawa-periode (1603-1868) werden tatoeages als vorm van straf gebruikt. Er zijn verschillende gevallen bekend van criminelen die gedwongen getatoeëerd werden na het begaan van hun misdaad. In veel gevallen werd een opvallende plek gekozen zoals het voorhoofd of de onderarm. Op deze manier diende de tatoeage niet alleen als waarschuwing voor derden, maar tevens als vernedering van de crimineel. Wie bijvoorbeeld meerdere malen de fout in ging in Hiroshima kreeg het Japanse woord voor hond (犬/inu) op zijn voorhoofd gestempeld.

In diezelfde periode kwam echter ook de nu zo bekende Japanse tatoeagestijl op. Dit is ook terug te zien in de vele houtblokprenten uit voornamelijk het begin van de 19e eeuw waarop acteurs en andere populaire figuren worden afgebeeld met enorme tatoeages. Aangezien er zo veel exemplaren van dergelijke prenten zijn overgebleven kan toch op zijn minst gezegd worden dat het imago van de tatoeage in die tijd niet puur negatief was.

Of de huidige negatieve kijk op tatoeages echt te verklaren is door de negatieve connotaties die ook in het verleden bestonden is nog maar de vraag. Zoals eerder gezegd is ook in Japan de populariteit van tatoeages de laatste jaren toegenomen. Er lijkt daarom sprake van een generatiekloof waarbij de jongere generatie in tegenstelling tot ouderen het onderscheid tussen het hebben van tatoeages en connecties met de Japanse onderwereld beter weet te maken. Wie weet kun je dus in de toekomst ook met je tatoeage van de naam van je ex-vrouw het Japanse badhuis in.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *