Sterke vrouwelijke gamepersonages (3) – Phi

In Japan is een enorme hoeveelheid aan videogames geproduceerd. Toch komen daar, zeker in vergelijking met het aantal sterke mannelijke personages, behoorlijk weinig sterke vrouwelijke personages voor. Maar ze zijn er wel. In deze reeks zet ik dit soort personages in de spotlights. Dit keer een ietwat mysterieus personage uit de recente game Zero Escape: Virtue’s Last Reward. Haar naam is Phi.

Phi is dus een mysterieus personage uit een game met een ingewikkelde verhaallijn. Onderwerpen zoals tijdreizen, het verplaatsen van het bewustzijn, andere tijdlijnen, robots die zich gedragen als mensen en theorieën over Schrödingers kat komen veelvuldig aan bod, maar het zou zonde zijn om vanwege deze ingewikkeldheid en eventuele spoilers Phi onbesproken te laten.

Phi is een jonge vrouw van begin twintig en wordt net als de andere acht personages gedwongen om mee te doen aan de Nonary Game: Ambidex Edition. In dit spel moeten de personages negen punten halen om te kunnen ontsnappen aan het spel. In het kort doen ze dit door in teams puzzels op te lossen en daarna te kiezen of iemand zijn teamgenoot verraadt of niet. Word je verraden, dan gaan er punten af, werken ze met je samen, dan komen er punten bij. Kom je op of onder de nul punten, dan word je gestraft en sterf je.

Het hoofdpersonage, Sigma, ontmoet Phi voor het eerst in een lift, als hij is bijgekomen van zijn ontvoering. Hij kent haar niet, maar vreemd genoeg weet zij wel zijn naam, ook al beweert ze dat ook zij ontvoerd is. Gedurende het spel blijkt Phi een geduchte tegenstander te zijn: als koele kikker vertrouwt ze praktisch niemand volledig, zelfs Sigma niet. Ook is ze niet bang om de anderen te verraden of te laten sterven, terwijl zij probeert te ontsnappen. En zelfs al weet je haar vertrouwen te winnen, dan is het nog niet zeker wat ze zal doen. Daarnaast bezit ze een behoorlijke kennis van het Latijn, hoe bommen werken, en meer van dergelijke willekeurige zaken. Vreemd genoeg blijkt ze vaak, net als Sigma, dingen te weten die ze helemaal niet had kunnen weten, zoals kennis die is opgedaan in een andere tijdlijn.

Iets wat misschien niet direct iedereen opvalt, maar wel een belangrijke karaktertrek is, is Phi’s manier van spreken in het Japans. In de game kan er namelijk gekozen worden voor zowel een Japanse als Engelse voice-over. In de Japanse taal is er een verschil tussen mannen- en vrouwentaal: de Japanse taal is vrij indirect, en vrouwen spreken over het algemeen beleefder en met een hogere stem. Phi daarentegen spreekt laag en maakt gebruik van het woord ‘boku‘ wat in het Japans een woord voor is ‘ik’, maar dit wordt eigenlijk alleen door mannen gebruikt – met alleen een enkele (vaak stoere) vrouw als uitzondering. Bovendien gebruikt Phi vaak in haar manier van spreken de gebiedende wijs om andere personages aan te sporen iets te doen. Dit is in het Japans, zeker voor vrouwen, bijzonder, omdat vaak de voorkeur uitgaat naar een subtielere indirecte vorm zoals een vraag of voorstel (“zullen we gaan?” i.p.v. “ga!” of “laten we gaan!”). Het moeilijke is alleen dat dit zich heel lastig laat vertalen naar het Engels en/of Nederlands waardoor mensen zonder kennis van de Japanse taal dit niet direct zullen opmerken.

Phi is een moeilijk te doorgronden personage in een ingewikkelde game, maar steekt wel opvallend af tegen de rest van een toch al goede cast aan andere personages. Hoewel de game bijzonder veel geduld vereist en niet voor iedereen aantrekkelijk zal zijn, bevat deze in tegenstelling tot vele andere games een goede hoeveelheid aan zowel interessante mannelijke als vrouwelijke personages, waar Phi met kop en schouders bovenuit steekt.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *