Pasuke laat zien dat mislukken mag

Aan mascottes is er in Japan bepaald geen gebrek. Zowel publieke organisaties als commerciële bedrijven maken er gretig gebruik van, om de doodsimpele reden dat het werkt: je kunt nog zoveel pakkende slogans bedenken, maar met een koddige mascotte genereer je bij het Japanse publiek veel meer aandacht voor je merk, dienst of product. Pasuke is in die zin een vreemde eend in de bijt: deze pandabeer maakt eigenlijk geen reclame voor de organisatie die hem bedacht. Hij staat misschien wel voor iets veel belangrijkers.

Ga naar het Twitter-account van Kumamon, de immer grijnzende zwarte beer van de provincie Kumamoto, en er staat prominent een link naar een webpagina vol merchandise. Kijk naar het profiel van Fukkachan, het hert met prei-gewei uit Fukaya, en ook daar staat netjes een doorverwijzing. Zo niet bij Pasuke. Zijn biografie op het sociale medium is kort, maar krachtig: ‘Nice to meet you! It is a panda who works in Ikebukuro in Japan. My name is PASUKE. Everyone please get along.’ Geen webpagina, geen verdere uitleg – hier moeten we het mee doen.

Zoekwerk via Google leidt naar de websites van P-mart TV en Chopachi, over pachinko. Op die website is Pasuke echter alleen op postzegelformaat te zien. Links naar Pasuke’s tweets ontbreken eveneens. Andersom maakt daar doorheen scrollen evenmin duidelijk wat Pasuke met P-mart te maken heeft, want in geen enkele tweet gaat het over dit verslavende gokspel. In plaats daarvan ‘plaatst’ de pandabeer ééns per zoveel dagen een kort filmpje. Altijd met dezelfde opzet: Pasuke onderneemt iets, dat vervolgens mislukt – ofwel grandioos, ofwel een beetje, maar goed gaat het eigenlijk nooit. Wat is hier aan de hand?

Pasuke laat zien: falen is niet erg

Wereldwijd bestaat een hardnekkig stereotype beeld van Japan: een keiharde maatschappij, waarin presteren een voorwaarde is, en mislukkingen iemand de rest van zijn of haar leven blijven achtervolgen. Dat is op zich ook niet zo heel gek, want beelden van CEO’s die huilend van schaamte hun excuses voor een mispeer aanbieden worden door Westerse media gretig overgenomen. En hoewel dat excessen zijn, ligt in de Japanse samenleving zeker de nadruk op presteren. Evengoed zou je je kunnen afvragen of dat niet in meer landen aan de hand is.

Gelukkig is Pasuke er, die laat zien dat falen niet zo erg is – je kan het immers altijd opnieuw proberen. Want de koddige pandabeer loopt dan wel in zeven sloten tegelijk – de man of vrouw in het pak moet er inmiddels bont en blauw van zijn – maar Pasuke begint telkens vol goede moed aan een nieuwe opdracht. Of dat nou gaat om het nadoen van een tonijn op een vismarkt, het per post versturen van zijn afneembare oren, of de verdwijntruc achter een lap uitvoeren: alles gebeurt met een eeuwige glimlach, en vergezeld van een lollig bijschrift.

Let wel: bovenstaande is slechts een interpretatie, en wordt nergens onderschreven of bevestigd. Pasuke zal uiteindelijk gewoon bedacht zijn om reclame te maken. Maar dat maakt eigenlijk niet uit. Het is simpelweg leuk om te lachen om zijn capriolen, en te leren dat mislukken mag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *