Paro: wel of geen vriendje tegen eenzaamheid?

In de Westerse media gaat het de laatste tijd vaak over het opbrengen van de kosten voor de ouderenzorg. De bevolking in de meeste Westerse landen vergrijst in een hoog tempo. Zo ook in Japan. Door een steeds individualistischer levensstijl, is in het Westen generaties geleden afgeleerd dat ouderen bij hun kinderen intrekken. Op dit moment is zelfs het bejaardentehuis een te hoge kostenpost. Ouderen moeten het doen met zelf- en mantelzorg. In Japan gaan nog wel steeds meer ouderen naar een bejaardentehuis. Hoewel de Japanse ouderen natuurlijk door hun familie worden bezocht, voelen ze zich vaak eenzaam. Om die eenzaamheid weg te nemen heeft een Japans bedrijf de robot Paro ontwikkeld, die ouderen kan opvrolijken en de communicatie met medebewoners stimuleert. Lees verder

Neko-kafe: het kattencafé

Katten zijn zonder twijfel zeer geliefd in Japan. Stap een trein of metro in Tokyo in en je zult gegarandeerd iemand zien zitten met Hello Kitty merchandise. Loop door een winkelstraat en maneki-neko de gelukskat zal vanuit de etalage proberen je naar binnen te wenken. Begin deze eeuw heeft de Japanse fascinatie met katten echter een nieuw hoogtepunt bereikt in de vorm van de zogenaamde neko-kafe, de kattencafés. Lees verder

Kijktip: Kaze Tachinu

Sinds 1 mei kunnen we in een aantal bioscopen in Nederland de allernieuwste animatiefilm van Hayao Miyazaki aanschouwen: Kaze Tachinu (Engelse titel: The Wind Rises). Deze animatiefilm vertelt het verhaal van Jiro Horikoshi, de man die in de jaren ’30 van de vorige eeuw gevechtsvliegtuigen voor het Japanse leger ontwierp. Een prachtfilm die het woord kijktip meer dan waard is. Lees verder

‘Techno Couture’ – Een inleiding tot Japanse high fashion

Het wemelt niet alleen in de Japanse straten van de mode. Japanse high fashion-ontwerpers zijn innovatief, revolutionair en hun fantasie kent geen grenzen. Ze doen al decennialang mee met de crème de la crème van het internationale modetoneel. Hoog tijd om onze blik dus eens op hen te richten. Maar voordat we individuele Japanse ontwerpers in de spotlight zetten, besteden we wat aandacht aan de principiële esthetische waarden die hun high fashion zo bijzonder maken. Lees verder

De populariteit van yuru kyara

De Efteling heeft Pardoes, Tiel heeft Flipje, maar daar houdt het wel zo’n beetje mee op. Mascottes hebben in Nederland nooit écht voet aan de grond weten te krijgen. Hoe anders is dat in Japan, waar de lancering van een nieuwe attractie of bezienswaardigheid zonder bijbehorende mascotte een zeldzaamheid is. Iedere prefectuur, stad of wijk beschikt wel over één (of  meerdere!) zogenoemde yuru kyara. Lees verder

Made in Japan: de rijstkoker

Rijst is zonder twijfel het nationale voedsel van Japan. Ieder huishouden bezit dan ook een rijstkoker. Jaarlijks gaan maar liefst zes miljoen exemplaren over de toonbank. Hoewel men ook in andere Oost-Aziatische landen de maaltijd bereidt met het apparaat, is het nergens zo goed ontwikkeld als in Japan. Hieronder volgt in grote lijnen welke ontwikkelingen de rijstkoker doormaakte. Lees verder

Zelfs in Japan loopt de verkoop van cd’s terug

In 2012 vormde de Japanse muziekindustrie een uitzondering op de regel. In een tijd waarin muziekwinkelketens stuk voor stuk over de kop gaan en platenlabels omvallen omdat er alleen nog maar gedownload wordt, groeide de muziekverkoop in Japan. Op zichzelf al opvallend, maar nog verbazingwekkender was dat de verkoop van fysieke cd’s het grootst was. De Japanse muziekindustrie leek goed op weg om een lichtend voorbeeld te gaan worden voor de rest van de wereld, maar helaas: in 2012 werd door brancheorganisatie IFPI dan wel groei geconstateerd, maar die werd in het afgelopen jaar teniet gedaan. De verkoop daalde fors met 16,7 procent. Wat is er aan de hand? Lees verder