Kerst in Osaka’s Dotonbori

Stedentrips zijn altijd leuk. Een route langs bezienswaardigheden en cruisen door het winkelgebied. Liefst een terras in de zon, kersenbomen in bloei, of esdoorns in herfsttooi. Korte broek en lome warmte. Maar als je dan toch in de winter naar Japan gaat, dan is Osaka wel erg mooi met haar Christmas Illumination en andere versieringen.

dotonboriHet is in dit jaargetijde vroeg en plots donker. Het lijkt of iemand om stipt vijf uur de zon uitdoet. Het wil kil zijn, regenen doet het soms ook onverwacht en dan bar en overdadig. De dikke jassen zijn aan en de honderden paraplu’s tikken tegen elkaar aan. Maar dat alles wordt ruimschoots goedgemaakt door de uitbundige neonreclames, sfeervolle straatlantaarns en vooral ook het kerstkleed. Duizenden lichtjes, boompjes, rode, paarse en gouden strikjes. Dat geldt voor elke grote stad. Het winkelend publiek wordt beloond met sfeer. Er worden mede daardoor goede omzetten behaald. Ook in Nederland draagt menigeen een rode muts. Al was het maar om de gezamenlijkheid van de jolige groep op de biertaxi luister bij te zetten. Nog verder opgetuigde kerstmannen nodigen je van harte uit om vooral ook de winkel van binnen te bezoeken. In Japan treffen we ook kerstvrouwen. Uren lang in de kou flyerend. De echte winterkoude komt pas in januari, maar de dames verdienen niettemin respect in hun bevallige outfit, die de benen goed doet uitkomen. Als dragen ze een bontje, de schouders zijn bloot en de tenen liggen vermoedelijk los afgevroren in de koude pumps. Gelukkig zijn deze dames echter diehards, in Japan verdienen studenten het gehele jaar een centje bij als levende reclame.

Kerstmis wordt in Japan wel gevierd, maar niet per se zoals de christelijke traditie dat aanreikt. Kerstavond in Japan is het belangrijkste onderdeel. Terwijl veel Nederlanders vaak thuisblijven of naar de kerk gaan heeft men kerstavond in Japan veranderd in een soort Valentijnsdag. Ook de Okonomiyaki- en Takoyakirestaurants in Dotonbori zitten op deze avond dan ook vol met stelletjes die samen een romantische avond doorbrengen, inclusief een nachtelijke wandeling langs het met kerstlichtjes versierde kanaal.

Dotonbori

In Osaka is Dotonbori de ‘place-to-be’. Dotonbori (道頓堀) is een van de belangrijkste toeristische bestemmingen: een uitgestrekt uitgaans- en winkelgebied met een excentrieke sfeer en grote verlichte uithangborden dat langs het Dōtonbori-kanaal loopt in het Namba-district van de Chuo-wijk van de stad. Wereldberoemd is een reclamebord voor zoetwarenbedrijf Glico met het beeld van een hardloper die een finishlijn overschrijdt. Het bord wordt gezien als het beeldmerk van Osaka.

dotonboriDe Glicoman staat bij de belangrijkste brug over het kanaal: de Ebisubashi. Oorspronkelijk gebouwd om toegang te bieden tot het nabijgelegen Ebisu-altaar, is de brug vooral de locatie van een legendarische vloek op het honkbalteam van Osaka, de Hanshin Tigers. De zogenaamde Curse of the Colonel (カーネルサンダースの呪い) verwijst naar een ‘broodje aap’, klaargemaakt door de overleden oprichter en mascotte van KFC, kolonel Harland Sanders. Kāneru Sandāsu dus. De man die zich doorgaans met kip bezig hield en er vriendelijk uitziet, ontstak in de jaren ’80 in woede en sprak een vloek uit omdat een van zijn beeltenissen aan de winkelkant in de Dōtonbori-rivier werd gegooid door Hanshin-fans die een overwinning te uitbundig vierden. De totale fanbase geloofde dat het team nooit meer een andere Japan-serie zou winnen totdat het standbeeld was hersteld. Dat is inmiddels gebeurd, maar het gaat de tijgers niettemin niet zo voor de wind.

Meer praktisch biedt de brug een verbinding tussen de winkelgebieden Shinsaibashi-suji en Ebisubashi-suji. Vanwege de bekendheid van de Glico-man, zorgt Ebisubashi voor een gemakkelijk verzamelpunt voor toeristen vergelijkbaar met het standbeeld van Hachiko bij de uitgang van het station van Shibuya in Tokyo.

Dotonbori is rond 1612 ontstaan, toen lokale ondernemer Yasui Dōton in de hoop de handel in de regio te vergroten door twee takken van de Yokobori-rivier met een kanaal te verbinden. De opmerkelijke en kostbare daad werd gewaardeerd in het kasteel van Osaka. Tadaki Matsudaira, de heer van het kasteel, noemde het kanaal annex boulevard Dotonbori. Hori betekent kanaal. Het Tokugawa shogunaat stelde zoals overal een stedelijke planning in en wees Dōtonbori aan als het amusementsdistrict van Osaka. In de hoogtijdagen was hier een dozijn Kabuki en Bunraku theaters te vinden. Het bunraku-poppenspel is in Osaka geboren. De Izakaya en restaurants met de typische Osaka-streekgerechten als okonomiyaki (een rijk gevulde loot uit de pannenkoekfamilie) en takoyaki (oliebollen gevuld met stukjes inktvis) volgden als vanzelf. 

DotonboriUiteindelijk leidde de afnemende interesse in traditionele vormen van entertainment tot het sluiten van de meeste originele attracties van Dōtonbori. De vijf resterende theaters werden tijdens de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd en verwoest. Maar ook vandaag nog is er geen plekje onbenut gelaten of er kan gegeten worden. Dotonbori is een ongelooflijke aaneenschakeling van eetgelegenheden en cafés die met elkaar wedijveren om de gunst van de wellicht en hopelijk hongerige klant. De reclameborden schreeuwen je vrolijk toe. De bewegende krab bij de ingang van de Dōtonbori-boulevard is wereldberoemd. En in de kersttijd nodigen ook de eerdere genoemde kerstvrouwen je van harte uit.

Meer informatie: This is Dotonbori

Dit bericht werd geplaatst in Commerciële dienstverlening en getagd , , , door Cees Omes . Bookmark de permalink .

Over Cees Omes

Onderwijskundig adviseur/programmeur, docent en trotse vader van drie zonen die volledig "into Japan" zijn. Twee daarvan hebben in Leiden de studierichting Talen en Culturen van Japan afgerond, de derde is een Anime-Otaku. Naast Cool Japan en eeuwenoude culturele tradities beschouwt hij vooral Sociaal Japan. Cees verwondert zich over de sociale cohesie en oplossingen die Japan kiest voor vraagstukken wanneer mensen met elkaar omgaan. Op straat, in het gezin, het onderwijs en in de zorg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *