Het gebeurt niet zo vaak dat een Japanse televisieserie haar weg vindt naar het grote Westerse publiek. De zenderverantwoordelijken of programmeurs van betaal-TV zien er (nog) niet veel in. Japanse films halen nu en dan een art-house-bioscoop, maar een complete serie on-demand? Deze maand beleven we in dit opzicht een primeur: De Japanse mini-serie Underwear (アンダーウェア) uit 2015 is beschikbaar op Netflix, vertaald en heeft als titel ‘Atelier’. Warm aanbevolen!
‘Atelier’ is een mini-televisieserie geproduceerd door Fuji TV en Netflix zelf. Het verhaal gaat over een jonge werkende vrouw (gespeeld door Mirei Kiritani). Mayuko is opgegroeid in een kleine stad, zonder moeder, maar met een liefhebbende vader die een stoffenfabriek dreef. Van hem heeft ze de liefde voor textiel en stoffen. Na haar universitaire studie in textieldesign start zij haar eerste baan in Ginza, de dure modewijk in Tokyo. ‘Emotion’ is een klein atelier in zeer kostbare en exclusieve lingerie. Mayuko wordt gedurende haar inwerkperiode voortdurend op haar nummer gezet door de Shachou (eigenaar-directeur en ontwerpster) van Atelier (gespeeld door Mao Daichi).
Voor degenen die niets weten van werken in Japan is de eerste aflevering doorbijten, je zou je kunnen ergeren aan in onze ogen onrecht, vernedering en verrassend stellige opmerkingen. Daarna wordt het feest: je ontwikkelt al kijkende begrip voor de Japanse manier van werken en opleiden, en het gaat natuurlijk ook heel expliciet over ondergoed, ondermode en lingerie.
De 13 afleveringen bieden een nauwkeurig inzicht in de Japanse werkcultuur, omgangsvormen, ideeën over kunst en schoonheid. Het in Japan zo gekoesterde ‘de Klant is Koning’ draagt de serie. Elke aflevering staat op zichzelf en biedt aan het einde – we zijn in Japan – een moraal. De ‘baleinen’ van het verhaal worden gevormd door de tegenstelling tussen gevestigde orde en nieuwkomers, trainer en trainee (senpai en kohai). Starten in een Japans bedrijf is geen eenvoudige opgave, hoeveel je ook aan op de universiteit verworven bagage meebrengt.
Zoals zo vaak in Japan: uiteindelijk zien we dat traditie en vernieuwing uitstekend samengaan.
Overigens, van een serie met jonge vrouwen en een titel als Underwear zou men in het Westen verwachten dat seks een grote rol zou spelen. Nee, in Japan en in deze serie is dat niet het geval en het wordt niet gemist.. Ondermode biedt een vrouw comfort, zelfvertrouwen. Ze draagt het voor zichzelf.
5 juni 2016