NiCHiRAN is in 1993 opgericht door Drs. Linda Verheijen, in Leiden afgestudeerd Japanologe, om tegemoet te komen aan de wens van zowel bedrijven als particulieren om in kleinschalig verband les te kunnen krijgen in de Japanse, Engelse of Nederlandse taal. Wij zijn gevestigd in Amstelveen, in Nederland de hub waar de meeste Japanse expats wonen en werken. Japanse bedrijven met een vestiging in Nederland kiezen vaak voor deze regio, nabij vliegveld en hoofdstad.
NiChiRan is een talenschool waar al sinds 1993 lessen Japans, Nederlands en Engels worden gegeven. De lessen Nederlands en Engels zijn vooral gericht op de Japanse expats. Hierin is NiChiRan tamelijk uniek; we kunnen de cursisten in hun moedertaal bijstaan en uitleg geven over grammatica, betekenis en natuurlijk ook informeren over typisch culturele zaken. Wij willen er werkelijk voor iedereen zijn, van Japanse zakenlieden ( サラリマン) zelf, hun kinderen en hun echtgenoten, maar ook voor Nederlanders die naar Japan willen reizen of als werknemer van Japanse bedrijven meer van de taal en cultuur wensen te weten. Ook Nederlanders met een Japanse echtgenoot willen zich graag verdiepen in de moedertaal van hun partner.
Destijds is NiChiRan dan ook opgericht door mij met het idee een brug te slaan tussen de Nederlandse en Japanse cultuur. Toen ik zelf als 19-jarige voor het eerst naar Japan reisde, maakte het land een enorme indruk op mij. Deze “verbazing” tijdens de eerste reis is gebleven. Hè, doen Japanners dat zo?, was een gedachte die voortdurend bij mij opkwam. Dit gaf mij de inspiratie om na mijn studie Japans aan de universiteit van Leiden een talenschool op te richten en de opgedane kennis door te geven om zo mijn liefde voor het land met zoveel mogelijk mensen te kunnen delen.
Bij NiChiRan proberen we de twee culturen dichter bij elkaar te brengen door met name taalcursussen. Immers: als men met elkaar kan communiceren kan men elkaar ook beter begrijpen. Dit heeft geresulteerd in bijvoorbeeld een cursus ‘Survival Dutch’ waarin Japanners worden bekend gemaakt met allerlei Nederlandse zaken, van hutspot tot Koningsdag, van Carnaval tot haring.
Omgekeerd hebben we een cursus ‘Japans op reis’ die gericht is op mensen die van plan zijn naar Japan te reizen. In de cursus komen natuurlijk de nodige taalvaardigheden aan bod maar we proberen ook mensen attent te maken op de Japanse gedragsregels. Zo proberen we uit te leggen dat eten of bellen in de trein/metro ‘not done’ is, maar dat in de trein geduwd worden tijdens het spitsuur juist wel normaal is! Dat het gewoon is om jezelf te wassen vóórdat je in bad stapt. Maar dat je na het badderen het bad juist weer niet moet laten leeglopen. Het zijn voorbeelden van alledaagse dingen waarmee we gemakkelijk de plank kunnen misslaan tijdens een verblijf in het land van de Rijzende Zon.
Voor elke werknemer van een Japans bedrijf is een Japanse cultuurtraining absoluut een must. We gaan in deze trainingen in op zaken als Japanse besluitvorming, werk-ethos, uitwisselen van en belang van visitekaartjes, hiërarchie binnen een Japans bedrijf enzovoort. Ook hier is het onze overtuiging dat als men elkaars cultuur beter begrijpt ook het samenwerken een stuk soepeler zal gaan.
We nodigen u graag uit om een kijkje te nemen op onze website om te zien hoe ons aanbod opgebouwd is. We beginnen 3 x per jaar met nieuwe cursussen, de volgende ronde is weer vanaf april 2017.
8 februari 2017