Kijktip: Puella Magi Madoka Magica

Wie in de jaren ’90 opgroeide, heeft vast wel het magische tekenfilmmeisje Sailor Moon op de televisie voorbij zien komen. Maar Sailor Moon is niet het enige magische meisje uit Japan. Deze figuurtjes vormen een heel subgenre binnen anime, Mahou Shoujo (‘magische meisjes’) genoemd. Puella Magi Madoka Magica valt ook onder de grote hoeveelheid series binnen dit genre, maar springt er toch tussenuit. Een waarlijk verrassende animatieserie!

Puella Magi Madoka Magica, oftewel “Het Magische Meisje Madoka Magica”, is een Japanse animatieserie uit 2011. Gedurende 12 afleveringen volgt de kijker het hoofdpersonage Madoka Kaname, een meisje met ongekende bovennatuurlijke krachten. In de eerste aflevering ontmoeten Madoka  en haar vriendin, Sayaka Miki, een klein katachtig wezen genaamd Kyubey. Kyubey biedt de meisjes een contract aan: het beestje zal eender welke wens van de meisjes vervullen. In ruil daarvoor krijgen Madoka en Sayaka magische krachten, waarmee ze het gevecht moeten aangaan met bovennatuurlijke vijanden: heksen, in dit geval. De meisjes twijfelen, maar ontmoeten niet veel later een schoolgenoot, Mami Tomoe. Mami blijkt al een magisch meisje te zijn. Ze biedt Madoka en Sayaka aan om mee te gaan op haar heksenjachten, zodat de meisjes weten waar ze aan toe zijn als ze het contract willen accepteren. Dit alles is echter buiten de nieuwe uitwisselingstudent gerekend. Homaru Akemi, ook een magisch meisje, wil koste wat het kost voorkomen dat Madoka het contract met Kyubey accepteert.

In de loop van de serie ziet de kijker hoe Madoka langzaam ontdekt hoe groot de angsten en gevaren zijn die de rol van magisch meisje met zich meebrengt. Deze donkere ontdekkingen lopen volledig gelijk met de eerdere werken van de schrijver van het verhaal, Gen Urobuchi. Urobuchi is inmiddels beroemd in Japan, en staat alom bekend om zijn donkere verhaallijnen en tragische plottwists. Hij heeft recent nog de verhalen voor de populaire animatieseries Psycho Pass en Suisei no Garugantia geschreven. Het is dus tamelijk bijzonder dat hij mee heeft geschreven aan een serie die binnen het vrolijke genre van Mahou Shoujo valt.

Het Mahou Shoujo-genre is een groot subgenre binnen anime. Verhalen binnen dit genre draaien altijd om jonge meisjes die bovennatuurlijke krachten toebedeeld krijgen. In dé grote voorbeelden binnen dit genre, namelijk Cardcaptor Sakura en Sailor Moon, krijgen de protagonisten hun krachten via een magisch voorwerp, dat hen in staat stelt om naar een sterkere gedaante te transformeren. Langzaam maar zeker leren de hoofdpersonages hun krachten te beheersen, en naar het eindpunt van de serie hun krachten te optimaliseren. De verhaallijn heeft dus over het algemeen een optimistische toon en boodschap. Qua tekenstijl zijn anime binnen dit genre over het algemeen kleurrijk, stereotiep meisjesachtig, met personages met grote ogen.

Het team achter Puella Magi Madoka Magica maakte volop gebruik van deze genre-regels. Bij de promotie voor de serie zette team de typische stijl van tekenen op de voorgrond. Tevens liet de regisseur de naam van Gen Urobuchi achterwege, omdat hij bekend staat om zijn donkere verhaallijnen. Ook gedurende de serie maakte het animatieteam gebruik van de stereotype beelden omtrent magische meisjes: meisjes met grote ogen in mooie en schattige pakjes.

Zodra de kijker drie afleveringen van de serie gezien heeft, merkt hij of zij echter dat Madoka Magica toch geen typische Mahou Shoujo-anime is. In deze animatieserie is het leven van een magisch meisje behoorlijk afzien. Het gevecht tegen de heksen heeft vergaande en tragische gevolgen. De motieven van het schattige wezentje Kyubey zijn niet zo puur als je zou denken. Er zijn geen duidelijke vijanden, en de motivaties van de personages zijn niet zwart-wit. Buiten deze afwijkingen van het genre om, refereert Madoka Magica ook continu naar Goethe’s Faust en naar grote filosofische ideeën zoals het utilitarisme. Ook daagt de serie de kijker uit om na te denken over ons eigen egoïsme, door het wezentje Kyubey een contract te laten voorstellen waarbij hij een wens doet uitkomen.

Ook de technische kantjes van deze anime zijn tip-top in orde. De kijker ziet dat er veel werk is gestopt in het ontwerpen van de verschillende personages. Ook de tekenstijl is indrukwekkend. Voor het overgrote deel is de serie getekend in de typische stijl van Mahou Shoujo-anime, en dat is mooi gedaan. De meeste bijzondere plaatjes komen echter naar voren als de magische meisjes de strijd aangaan met de heksen. Om met de heksen te kunnen vechten, moeten de meisjes eerst de alternatieve wereld van de heks ingaan. Deze wereld moet de interne leefwereld van de heks voorstellen, en dit levert prachtige surrealistische tekeningen op. Ook de soundtrack is fantastisch: hij past perfect bij de serie.

Puella Magi Madoka Magica is dus een Japanse animatieserie van topklasse. De serie is prachtig getekend, heeft mooie muziek, een strak en meeslepend verhaal, en diepgaande ideeën die de kijker uitdagen. Je hebt geen reden om niet direct even de eerste drie afleveringen te bekijken, gezien hoe kort de serie is. Ik garandeer je: je zit vastgekluisterd aan je scherm.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *