Hideo Kojima versus Konami

Hij is een reus in de gamesindustrie en de bedenker van de wereldberoemde Metal Gear franchise. Hideo Kojima is als schrijver, regisseur en producent al 30 jaar actief en was tot voor kort misschien wel het bekendste personeelslid van Konami. Na gewerkt te hebben aan tientallen games kwam zijn turbulente relatie met de Japanse entertainmentgigant in december tot een eind. Hoe komt het dat de visionaire gamemaker die aan de wieg van het stealth action game-genre stond, zonder pardon de laan uit werd gestuurd?

Kojima begint zijn carrière als maker van videogames bij Konami in 1986. Zijn liefde volgend voor de games die hij gedurende zijn tijd als universiteitsstudent speelde op de Nintendo Entertainment System – die in Japan bekend is als de Famicom – probeerde hij al langere tijd een baan te vinden in de gamesindustrie. Aanvankelijk is hij niet tevreden met deze baan, omdat Konami hem aan het werk zet om titels te maken voor de MSX Home Computer, welke volgens Kojima een beperkt kleurenpalet had. Ondanks dat hij overweegt weg te gaan, blijft hij toch bij Konami werken en begint hij aan zijn weg naar de top. Kojima wordt op het project Penguin Adventure gezet, waar hij meer action game elementen aan toevoegt, meerdere levels en Role Playing Game-elementen zoals het beter maken van je uitrusting. En hij voorziet de game van meerdere einden, afhankelijk van hoe de speler speelt. Deze elementen zijn kenmerkend voor Kojima en voeren nog altijd de boventoon in veel van zijn werk.

Verreweg zijn meest bekende werk is echter de Metal Gear-serie. Nadat hij het project overneemt, geeft hij er zijn eigen draai aan door de gameplay te veranderen van proberen te vechten naar proberen te ontsnappen. Kojima’s grote liefde voor cinema inspireert hem om de game om te vormen naar een van de eerste versies van het stealth action genre; de nadruk ligt op ongezien blijven in plaats van directe confrontatie. De inspiratie hiervoor haalt hij uit The Great Escape. Metal Gear heeft in de hoofdrol Solid Snake, die op een geheime missie is om een nucleair wapen dat bekend staat als Metal Gear te vernietigen. Deze game wordt goed ontvangen, maar gamers over de hele wereld worden pas echt lyrisch als in 1998 Metal Gear Solid uitkomt voor de PlayStation, waarvan er wereldwijd 5,51 miljoen exemplaren van over de toonbank gaan.
Hideo Kojima
Het bijzondere van de Metal Gear franchise is de door zijn liefde voor film geïnspireerde realistische setting, die ondanks de westerse personages toch zo ontzettend Japans aanvoelt. Dat komt omdat Kojima perfect aanvoelt hoe hij het filmische realisme moet mengen met – vaak bizarre – fantasie. Metal Gear zit vol met grapjes die overlopen van Japanse, absurdistische humor. Personages hebben vaak een typisch, eigenzinnig grapje wat steeds terugkomt als een soort running joke. Westerse games bevatten vaak subtielere grapjes, of verwijzen naar de culturele trends van het moment. De serie maakt ook gretig gebruik van een ander, typisch Japans, element; de games draaien om een verhaal, wat duidelijk en uitgebreid verteld wordt en open eindes worden vermeden. Daarbij hoort een laatste element – de personages in Japanse games hebben uitgebreide achtergronden en spelen vaak een belangrijke rol in het verhaal. Het hoofdpersonage van Metal Gear, Snake, is een complexe man met een bizar verleden als kind-soldaat. Door met hem te spelen leer je de gamewereld kennen op zijn eigen manier en zelfs als er keuzes worden overgelaten aan de speler, is er altijd één keuze overduidelijk de beste, omdat deze bij het verhaal, de setting en de game als geheel past. In westerse games figureert veel vaker een personage wat nog te kneden is naar hoe de speler zich door de gamewereld wil begeven.

Ook wat betreft gameplay is er een belangrijk verschil; Japanse games zijn vaak net dat beetje lastiger. Metal Gear, waarin sluipen en ongezien blijven cruciaal is, biedt de speler geen enkele mogelijkheid om je met getrokken pistool een weg door de vijanden te blazen. Maar dat pistool krijg je wel. Je wordt keer op keer onverbiddelijk op je fouten gewezen en aangemoedigd het opnieuw te proberen. Steeds een beetje beter worden door veel te oefenen, onder gamers bekend als grinden, is bijna een cliché in Japanse games. De Japanse gamer werkt zo hard om een doel te bereiken, het uitspelen van de game is dan de grootste beloning.

Kojima heeft ook moeite gedaan om de game aantrekkelijk te maken voor vrouwen. Toen het designteam van de studio een groepje Japanse high school-studentes vroeg of zij ooit een Metal Gear game zouden spelen, antwoordden zij dat zij nooit een game zouden spelen met oude mannen in de hoofdrol! Kojima heeft toen een nieuw personage, Raiden, gecreëerd. Dit personage ziet eruit alsof hij regelrecht uit een animeserie is gestapt, met zijn piekhaar en androgyne voorkomen. Raiden vervangt Snake in Metal Gear Solid: Sons of Liberty, na het succesvolle eerste deel waarin Snake de hoofdrol speelt. Kojima durfde hier een van de populairste personages aan de kant te schuiven, omdat hij ook vrouwen de game wilde laten spelen.
maxresdefault
Terug naar het heden. Tien games in de Metal Gear serie later, komt in 2015 Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain uit. Dat wordt tevens het laatste deel waar Kojima aan meewerkt. In 2012 wordt tijdens de 25e verjaardag van de serie de proloog van de game aangekondigd. Als de volledige game later wordt aangekondigd, lijkt het alsof Kojima en zijn studio er niets meer mee te maken hebben. Kojima is berucht om zijn publiciteitsstunts en maakt ook hier zijn reputatie waar; een ingewikkelde, twee jaar durende list maakt dat fans van over heel de wereld ineens aan zijn lippen hangen. Wat opvalt is dat Konami hem hier gewoon zijn gang laat gaan; Kojima is het gestoorde genie dat keer op keer prachtige games bouwt. Ze vertrouwen in zijn oordeel en in zijn creativiteit.

Dat vertrouwen in Kojima verdwijnt echter al snel als sneeuw voor de zon. In maart 2015 geeft Kojima een interview waarin hij zegt dat Metal Gear 5 de laatste game in de Metal Gear saga zal zijn van zijn hand – iets wat hij over eerdere titels ook heeft gezegd. In precies dezelfde week kondigt Konami aan dat het de bedrijfsstructuur per 1 april op de schop neemt. Deze onheilspellende aankondiging blijkt later het begin van het eind, want midden in maart verwijdert Konami de ‘Kojima Productions’ en ‘A Hideo Kojima Game’ branding van haar officiële website en alle marketing voor de nieuwe Metal Gear. Hideo Kojima werkt voortaan niet meer voor Konami, maar zal de afwikkeling van de nieuwe game nog kunnen overzien met zijn team. Dit betekent het definitieve einde aan de samenwerking tussen Kojima en Konami.

Kojima werd aan de kant geschoven omdat Konami heeft aangegeven dat het bedrijf zich nu voornamelijk op de mobiele markt wil richten en daarmee games voor de consoles op een lager pitje zet. Het echte verhaal gaat misschien dieper, maar het kan nog even duren voordat we dat verhaal horen. In het contract van Kojima staat namelijk dat hij niet uit de doeken mag doen wat er precies gebeurd is. Kojima laat zich er dus ook weinig over uit, maar liet op de dag van zijn ontslag op Twitter weten: “Vandaag is een nieuwe start voor mij. Ik ben vastberaden om aan creatieve projecten te werken en kijk uit naar wat er komen gaat.”

Wij ook.

Dit bericht werd geplaatst in Gaming en getagd , , door Joep Omes . Bookmark de permalink .

Over Joep Omes

Hij is al vanaf jongs af aan een flinke Anime-Otaku, maar voor alles over gadgets, games en hardware ben je bij hem ook aan het juiste adres. Naast zijn redacteurschap voor Gamekings en schrijven voor Katern: Japan is Joep opgeleid tot een niet onverdienstelijk chef en hotelier, waarbij het maken én eten van Japanse gerechten hem erg gemakkelijk afgaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *