Fukubukuro: het ultieme shopfenomeen

Oud en nieuw werkt in Japan anders dan in Nederland. Het meest opvallende is natuurlijk de afwezigheid van vuurwerk, maar er zijn nog meer bijzondere tradities gebonden aan deze tijd van het jaar. Eén daarvan is de massale verkoop van fukubukuro, wat letterlijk vertaald kan worden als ‘gelukstas’. Op de eeste paar dagen van het nieuwe jaar vullen veel winkels gelukstasjes (die ook wel happy bags, lucky bags of mystery bags genoemd worden) met de meest uiteenlopende goederen, vaak afkomstig uit de wintercollecties. De tasjes worden spotgoedkoop verkocht – zo kun je voor 10.000 yen een tasje kopen waar meer dan 50.000 yen aan goodies in zitten. De keerzijde? De koper heeft geen flauw benul van wat er in de gelukstas verstopt zit.

Het kopen van zo’n lucky bag is dus een enorme gok. De consument moet dan ook genoeg vertrouwen hebben in de kwaliteit van het merk, wil hij of zij zo’n tas aanschaffen. Maar het is juist die gok die het kopen van zo’n gelukstas zo spannend maakt. Daarnaast kunnen winkels met de verkoop van gelukstassen hun magazijnen leegmaken in de voorbereiding op het volgende seizoen, en hebben de klanten over het algemeen een goede deal. Voor zowel winkel als consument dus een win-winsituatie.

De megakoopjes, de kleine aantallen gelukstassen (sommige winkels stellen slechts een paar honderd tassen samen voor duizenden potentiële klanten) en de vrolijke sfeer die er in de winkels hangt zorgen ervoor dat mensen uren voor de openingstijden al in de rij staan. De bekende winkelcentra LaForet in Harajuku en 109 in Shibuya hebben doorgaans de langste rijen – hele volksstammen jonge mannen en vrouwen staan de nacht voor de verkoop begint al geduldig te wachten. Het fenomeen doet een beetje denken aan Boxing Day in Engeland, maar dan veel minder chaotisch.

De laatste paar jaar zijn er een aantal ontwikkelingen gaande op het gebied van fukubukuro. Winkels worden ten eerste steeds creatiever. In plaats van letterlijke tasjes zijn er elk jaar meer lucky emmers, dozen, handtassen, rugzakken, rolkoffertjes en andere ludieke verpakkingen te zien. Het credo? Als er goodies in kunnen, wordt het gebruikt als fukubukuro. Ook produceren meer winkels exclusieve hebbedingen speciaal voor hun gelukstassen, omdat limited edition-goederen de vraag naar de tasjes verhogen. Modeliefhebbers kunnen in hun handjes knijpen, want de meeste kledingwinkels laten tegenwoordig weten wat de maten zijn van de kledingstukken in de tas. Zo wordt er voorkomen dat je als maat XL met maatje XS thuiskomt. Soms wordt er echter teveel informatie verstrekt en verklappen winkels van tevoren wat er in hun lucky bags zit, wat voor veel mensen de pret bederft.

FukubukuroMaar wat doe je nu als er een paar dingen in je gelukstas zitten die je eigenlijk niet hoeft? Het antwoord: Ruilen! In de vroege uurtjes van 2 januari ontstaat er een spontane ruilbijeenkomst voor de deuren van de 109 in Shibuya. Meisjes scheuren koortsachtig hun gelukstassen open en ze zwaaien de stukken die ze willen ruilen boven hun hoofd. Wanneer een andere shopper bijvoorbeeld een jurkje dat ze graag wil hebben door de lucht ziet wapperen, benadert ze de eigenaar en probeert ze hem te ruilen voor een stuk uit haar gelukstasje dat zij niet hoeft.

Ben je rond nieuwjaar in Tokyo, dan is het zeker aan te raden om eens een kijkje te nemen. Zelfs al ben je geen shopaholic, dan is de massale verkoop van gelukstasjes alsnog een bijzonder fenomeen om mee te maken. Geen reisplannen, of heb je de fukubukuro gemist? Op TokyoFashion kun je je ogen de kost geven aan hun fraaie fotoreportage. De Japanse consumptiemaatschappij op z’n best, zullen we maar zeggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *