Welkom op de Open dag van de EnsōSchool op 8 september in Amsterdam-Noord. Maak kennis met de oprichters, docenten en de school. Bekijk de programma’s die op stapel staan, zoals de lezingenreeks Kijk op Japan, de workshops over Renga en … Lees verder

Geen land kent zoveel verschillende woonvormen als Japan. Van traditionele, houten huizen, anonieme, betonnen woonblokken, experimentele villa’s tot ultramoderne wooncomplexen; zowat elk woningtype vind je terug in Japan. Het lijkt op het eerste oog een volkomen chaos en willekeur. Kijk … Lees verder

‘Toen de stad nog Edo heette, was vuur een grotere bedreiging dan welke invasieleger dan ook. In een tijdspanne van vier eeuwen vlogen houten woningen, pakhuizen en bruggen regelmatig in brand. ” Val zeven keer, sta acht keer op”, luidt … Lees verder

Geen land kent zoveel verschillende woonvormen als Japan. Van traditionele, houten huizen, anonieme, betonnen woonblokken, experimentele villa’s tot ultramoderne wooncomplexen; zowat elk woningtype vind je terug in Japan. Het lijkt op het eerste oog een volkomen chaos en willekeur. Kijk … Lees verder

Wat is nu belangrijk voor je? En waar wil je heen? Ga op Japanse wijze op onderzoek uit in een stille dialoog met anderen: de Renga. Dit is een geschakeld gedicht waarbij je in drietallen je gedachten verwoord. In deze workshop werk je via haiku’s … Lees verder

Via een beeldenstroom aan portretten biedt Inge Klompmakers, historicus en Japankenner, een kijkje in de Japanse kunst. Meer informatie EnsōSchool

Japanners zijn dol op film en vooral op animatiefilms of anime in het Japans. Anime is inmiddels een enorm populair kunstgenre. Niet alleen in Japan maar ook daarbuiten. Eén animatiestudio spant de kroon: Studio Ghibli van oprichter en regisseur Hayao … Lees verder

Waarin verschilt de Japanse geest met die van de Europese? De Rotterdamse filosoof Henk Oosterling heeft zich daar intensief mee beziggehouden. Als filosoof aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, maar ook als internationaal kendo-en zwaardvechter en oprichter van een kendoschool. In … Lees verder

In de jaren ’90 zorgt regisseur en toneelschrijver Oriza Hirata voor een breuk in het Japans theater. Hirata experimenteert met radicaal uitgebeende spreektaal. Met stiltes, aarzelingen en betekenisloze klanken. Aspecten die voorkomen in elk gesprek. Hij ontwikkelt een eigen acteermethode: acteurs delen … Lees verder

Rond 1700 was Edo – het huidige Tokyo – een bruisende stad met 1,3 miljoen inwoners. In deze drukke en ondernemende metropool zochten kooplieden en handelaren naar vertier. Zo ontstond het kabuki-theater dat elke maand een nieuw toneelstuk presenteerde en … Lees verder