Aggretsuko, mascotte van gedesillusioneerde twintigers

Er zullen weinig mensen zijn die Hello Kitty niet kennen: het anime-personage is één van Japans meest beroemde exportproducten. Het kattenmeisje siert wereldwijd broodtrommels, eetstokjes, rugzakken, kleding, en ga zo maar door. Sanrio, het bedrijf achter Hello Kitty, lanceerde al meerdere personages in de hoop dit succes te herhalen. Met het nieuwste personage Aggretsuko heeft Sanrio vermoedelijk een nieuwe monsterhit in handen.

Hello Kitty werd ‘geboren’ in 1973, en is al vanaf het begin zo’n succes dat Sanrio haar van een gezin en brede vriendenkring voorzag: tweelingzus Mimmy, ouders George en Mary, muis Joey, eekhoorn Rory, schaap Piano, konijn My Melody, apen Timmy en Tammy… maar het dierenbos bleek nog lang niet vol, getuige de meest recente toevoeging: een rode panda met de naam Aggretsuko. Ze is 25, heeft een vervelende en saaie kantoorbaan, irritante collega’s die hun vervelende klusjes bij haar dumpen… Gelukkig kan ze het elke avond kwijt met karaoke. Uit de onderstaande introductie wordt gelijk duidelijk waar de rode panda haar naam vandaan heeft.

Hello Kitty is altijd vrolijk, maar echte mensen zijn dat natuurlijk niet. Sanrio heeft daarom voor iedere gemoedstoestand een passend personage in de aanbieding. Wie het allemaal wat somber inziet, zal zich kunnen vereenzelvigen met Gudetama: een eierdooier die het bestaan ondraaglijk vindt en eigenlijk niets liever zou doen dan terug zijn schaal in kruipen. In de talloze tekeningen ligt het er allemaal zo dik bovenop dat Gudetama zelfs bij de grootste chagrijn vermoedelijk een glimlach op het gezicht zal toveren.

Zo is Aggretsuko ook bedoeld. Elke startende werknemer zal de situaties waarin de rode panda verzeild raakt herkennen: studenten hebben het idee dat de wereld aan hun voeten ligt als ze uitgestudeerd zijn, en dat bedrijven op hen zitten te wachten. In werkelijkheid begint bijna iedereen onderaan de ladder, zeker in Japan: bedrijven kennen daar een hiërarchische structuur, waardoor de nieuwste medewerkers altijd de rotklusjes op mogen lossen. Bovendien zijn extreem lange werkdagen er aan de orde van de dag, wat in zeldzame gevallen zelfs tot dood door overwerk kan leiden.

Dat zal Aggretsuko overigens niet gebeuren. Zolang ze elke avond naar karaoke kan, zal ze – zoals ook aan het einde van bovenstaande video – uiteindelijk concluderen dat er ‘morgen weer een nieuwe dag is’. Een uiterst slimme zet van Sanrio: zo kan Aggretsuko de komende decennia gedesillusioneerde twintigers op maat blijven bedienen.

3 gedachten over “Aggretsuko, mascotte van gedesillusioneerde twintigers

  1. Interessante blog Tom! En heel herkenbaar. Toen ik zelf in Tokyo op een Japans kantoor werkte, kregen we ook de vervelende klusjes toebedeeld. En de hiërarchie werkte vaak in het nadeel van het bedrijf. Als we al wisten dat een bepaalde strategie niet zou gaan werken, moesten we deze toch uitvoeren, want “de opdracht kwam van hogerhand”.

    Hopelijk helpen deze figuurtjes om het leven van de Japanse kantoormedewerkers wat dragelijker te maken. Al hoop ik dat uiteindelijk de Japanse kantoorcultuur zelf zal versoepelen.

  2. En ook in Nederland start je nu eenmaal vaak als “krullenjongen”. En krullenmeisje. Daarin verschillen de culturen nu eens niet. De karaoke, of andere vormen van gezamenlijk vermaak na de werkdag, maken het wat lichter. Zo gaat de jongste bediende in de serie Underwear na het werk naar de plaatselijke izakaya om stoom af te blazen. Deze fantastische Japanse serie staat op Netflix. Zie ook http://www.katernjapan.nl/onder-goed/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *