Tussen realisme en realiteit: weergave van Japanse internationale relaties in het werk van Kawahara Keiga



Een prachtig uitzicht op de baai van Nagasaki, de primaire locatie van de verbindingen van Japan met de buitenwereld, op een ongekende schaal. Het Japanse vouwscherm, geschilderd door Kawahara Keiga in 1836, werd in 2018 overgenomen door Museum Volkenkunde en toont de grote scène in zeer kleine details. Japanse en Chinese schepen, en een enkel Nederlands schip, lagen voor anker in een kalm briesje. Het enorme schilderij presenteert zichzelf als een betrouwbare primaire bron van visuele documentatie, maar toch?

Er zijn redenen om te vermoeden dat het vredige imago de aard van de internationale betrekkingen uit die tijd niet correct weergeeft. De eerste helft van de negentiende eeuw was gevuld met spanningen. De afnemende handel in koper en andere edelmetalen – een pijler onder het bestaan ​​van de haven van Nagasaki – werd in toenemende mate verminderd. Invallen op het restrictieve buitenlandse beleid van Japan door westerse mogendheden verhoogden de spanningen nog verder. Het vouwscherm was hoogstwaarschijnlijk in opdracht van een rijke Nederlander en dus bedoeld voor export. Kawahara Keiga werd aan de Nederlanders toegewezen als officiële schilder en moet zich scherp bewust zijn geweest van de praktische regels en beperkingen in het Japanse buitenlands beleid. In hoeverre heeft dat beleid zijn samenstelling beïnvloed? Hoe realistisch is zijn werk in vergelijking met de realiteit van Nagasaki’s handels- en maritieme verdedigingssituatie?

Het Research Center for Material Culture nodigt Dr. Ryuto Shimada en Dr. Noell Wilson uit om deze vragen te behandelen in een set van twee keynote-lezingen, gehouden op woensdag 30 oktober.

Meer informatie: Volkenkunde Leiden

Print Friendly, PDF & Email