De kleurenhoutdrukken in deze tentoonstelling verbeelden de tedere, amoureuze wisselwerking tussen mens en dier, de magnifieke ontvouwing van de natuur, een zwoele zomeravond onder vurige bloemen aan de hemel, adembenemende uitzichten op de heilige berg Fuji in Japan, de gratie van mooie vrouwen en de gebarenkunst van het theater en zijn acteurs. Ukiyo-e, “afbeeldingen van de vloeiende, vergankelijke wereld”, zo werden ze in Edo (nu Tokio) genoemd. Men zag er een kleurrijke weerspiegeling van het vreugdevolle, levendige aardse bestaan in.

Katsushika Hokusai: “Goede Wind, Heldere Ochtend” (circa 1831) uit de serie “Zesendertig Gezichten op de Berg Fuji”
De Japanse kleurenhoutdruk ontstond in de Edoperiode (1603-1868), een van de latere maar meest vruchtbare tijdperken van de artistieke schepping, en leidde, na zijn weg naar Europa te hebben gevonden, tot ware stormen van enthousiasme, vooral onder Europese impressionistische schilders. De circa 30 representatieve kleurenhoutsneden in de tentoonstelling zijn reproducties van werken van zeer beroemde ukiyo-e-kunstenaars, waaronder Katsushika Hokusai (1760-1849), Kitagawa Utamaro (1753-1806) en Utagawa (Ando) Hiroshige (1797-1858). Ze werden gedrukt door de Adachi Society, een stichting voor het behoud van traditionele houtsnedetechnieken die bevoegd is om oude meesters te herdrukken. Om de toegang tot de afbeeldingen te vergemakkelijken, is elk werk voorzien van een individuele beschrijving.
Tekstpanelen geven informatie over de geschiedenis, productietechnieken en kunstenaars, en schetsen de invloed van Japanse kleurenhoutsneden op de westerse impressionistische schilderkunst.
Meer informatie: EkōHaus Dusseldorf
