Filmcollege Japan : De Rijzende Zon


  • Data:
  • Locatie: Filmhuis zicht
  • Ligne 3
    Sittard-Geleen


Vanaf 6 maart wordt de Japanse film onder de loep genomen bij Filmhuis ZICHT! Laat je verbazen, verwonderen, shockeren en ontroeren in 6 boeiende filmcolleges, gegeven door filmanalyticus Jan Salden. Hoewel film uit de rest van de wereld jarenlang uit Japan geweerd werd, geldt Japan als een van de belangrijkste filmculturen van de wereldcinema. Centraal staan daarin beroemde regisseurs als Yasujirō Ozu en Akira Kurosawa. Verbreed tijdens deze collegereeks je horizon met de eigenzinnige cinema uit dit land, en je zult een schat aan fascinerende films en filmmakers ontdekken.

CJP-pas houders betalen €8,50 per filmcollege en Onbeperkt Genieten Pas houders betalen €7,50 per filmcollege.

Les 3 : Gangsters, samoerais en monsters : Japan en de genrefilm (20 maart)

Ook binnen de Japanse films zijn er genrefilms die niet altijd parallel lopen aan de genrefilms uit het Westen. Net als in het Westen kent Japan crime-stories en horrorfilms, maar daarnaast zijn er eigen Japanse creaties zoals de samoerai en ronin films. In deze bijeenkomst is er daarom veel aandacht voor yakuza’s, samoerais, ronins en monsters (En nee, GODZILLA zal niet ontbreken).

Les 4 : De vrouw (3 april)

In deze bijeenkomst kijken we naar de rol van de vrouw in de Japanse film. Waren ze trouw en onderdanig? Blonken uit in zorgzaamheid? Waren ze sterk en dominant? Of waren ze ronduit bedreigend en angstaanjagend? Het antwoord luidt: ja, ze waren het allemaal.

Les 5 : Takseshi Kitano (10 april)

Takeshi Kitano is een grootheid in Japan. Bekend als acteur, programmamaker, komiek en regisseur. In de jaren 90 was er een tijd dat er geen dag in Japan voorbij ging of je werd op de een of andere manier met Takeshi Kitano geconfronteerd. Hij was in die tijd zo populair dat als men op hem had kunnen stemmen dat hij de premier van Japan geworden zou zijn. Gelukkig is dat niet gebeurd. In plaats daarvan is hij een enthousiaste en verrassende filmmaker gebleven die ons als kijkers fascineert met zijn films.

Les 6 : En Nu ? (17 april)

Tijdens dit laatste filmcollege kijken we hoe de Japanse film er na 2000 voor staat. Zijn de oude meesters nog bezig, en in er nog genoeg nieuw talent? En is de Japanse film de laatste jaren aan het veranderen? Allemaal vragen waarop tijdens deze bijeenkomst naar een antwoord gezocht wordt.

Jan Salden kon Aziatische film pas omarmen toen hij ooit ergens in de jaren 80  een tweedaagse lezingenreeks over de nodige films uit Japan had bijgewoond. Vanaf dat moment is de Aziatische film niet meer weg te denken in het aanbod dat hij bekijkt. Het was zijn ervaring dat de deur soms al op een kier staat en dat er alleen maar tegen aan geduwd hoeft te worden om nieuwe werelden te ontdekken. Laten we gedurende deze zes bijeenkomsten duwen tegen die deur.

Meer informatie: Filmhuis Zicht