Electric Shadows


  • Data:
  • Locatie: De Cinema
  • Maarschalk Gerardstraat 4
    2000 Antwerpen
    België


De tweede editie van Electric Shadows prikkelt nieuwsgierige cinefielen met een diverse selectie Aziatische films. Ontdekken is de boodschap, van 29 september tot 2 oktober in De Cinema in Antwerpen.

Het festival opent met een vergeten klassieker en sluit af met een toekomstige klassieker. In de Indiase opener Kummatty (1979) tovert een magische figuur kinderen om in dieren. De film werd recent gerestaureerd door Film Heritage Foundation, Cineteca di Bologna en The Film Foundation, met Martin Scorsese als vaandeldrager. Als voorvechter van filmerfgoed wereldwijd prees Scorsese Kummatty als “een charmant en boeiend verhaal en een visueel verbluffende film, een must-see, vooral omdat de film tot nu toe grotendeels onbeschikbaar was buiten India”.

Naast het wonderlijke Kummatty toont Electric Shadows nog een tweede film van Govindan Aravindan, een sleutelfiguur van de Parallel Cinema in India. Ook Thamp (1978) is een feest voor de zintuigen, ditmaal op het ritme van een circus dat een Indiaas dorp aandoet. In een unieke visuele taal is regisseur Aravindan mystiek zonder het contact met de aarde te verliezen. Zijn twee films bieden een unieke blik op een oeuvre dat het overgeleverde beeld van de Indiase cinema bijkleurt.

Dat het verleden voortdurend wordt herbekeken, beseft ook de Chinese cineast en beeldend kunstenaar Qiu Jiongjiong. Zijn The New Old Play (2021), slotfilm van Electric Shadows, schildert het verhaal van een klein theatergezelschap tegen de achtergrond van de 20ste-eeuwse politieke geschiedenis van China. Het moeizaam bewaken van artistieke eigenheid is ook zijn eigen queeste, als onafhankelijk filmmaker in China.

Qiu Jiongjiongs met trefzekere durf vertelde fresco zal na de Belgische première op 2 oktober tijdens Electric Shadows meerdere vertoningen krijgen in Vlaanderen via Please Release Me, een samenwerking tussen filmhuizen waarbij films die geen officiële Belgische cinemarelease gegund waren toch het scherm krijgen dat ze verdienen.

In Nederland, maar niet in België, krijgt Silver Bird and Rainbow Fish (2021) van de Chinese kunstenaar Lei Lei – onder de titel Lingdu– een bioscooprelease. Belgische kijkers, of ongeduldige Nederlanders, kunnen daarvoor op 2 oktober terecht in De Cinema. Met een scherpe observatie en speelse animatie verkent Lei Lei zijn familiegeschiedenis tegen het licht van de Culturele Revolutie. Even persoonlijk als politiek reflecteert Silver Bird and Rainbow Fish over film als herinneringsmachine.

Een van de andere blikvangers speelt evenveel in op zien als op horen. Op de klanken van componist en saxofonist Willem Breuker, peetvader van de geïmproviseerde muziek in Nederland, koppelt Dozens of Norths (2021) in een reeks vignetten tragedie aan absurditeit en hoop. Voor zijn eerste lange film inspireerde de Japanse meester van de handgetekende animatie Koji Yamamura zich op een immense zeebeving.

Wie nog verder wil ontdekken, kan zich op Electric Shadows overgeven aan uitgekiende kortfilmselecties. Die programma’s bieden het meest recente werk van de gereputeerde cineast Tsai Ming-liang naast films van jongere beeldenstormers Maryam Tafakory, Shireen Seno en Huynh Cong Nho.

Voor tickets en meer informatie kan je terecht op de website van het festival, www.electricshadows.be.