Haal Japan dichtbij

De boeken van Haruki Murakami zijn al langer een internationaal succes, maar lezers wereldwijd ontdekken nu ook andere Japanse auteurs. Én omarmen deze, getuige het gestaag toenemende aantal titels dat naar het Engels en vaak ook Nederlands wordt vertaald. Maar met welke te beginnen? Ellen Beemsterboer, die haar blog Japan Dichtbij voortzet op Instagram, bespreekt een zestal aanraders, én twee non-fictieboeken door respectievelijk een Amerikaanse en Nederlandse auteur. Lees verder

Nipp-ON

Onderdeel van de masteropleiding Japanese studies is een vol jaar studeren aan een universiteit in Japan zelf. Het biedt de unieke kans om jezelf onder te dompelen in de Japanse cultuur, taal en samenleving. Het is dé manier om je eerder geleerde taaltrainingen in de praktijk te brengen en door te ontwikkelen tot vloeiend Japans en het verkrijgen van verdiepend inzicht in de Japanse cultuur en samenleving. Het is de kroon op vier jaar ploeteren vooraf. Kennis en vaardigheden vergaren rond een bijzonder land, vier jaar uitleggen aan de omgeving – waaronder de ouders – waarom je in ’s hemelsnaam Japans studeert. Het is je van harte gegund, maar het blijft onbegrepen. Lees verder

De subtiliteit van de Taketonbo

Die zomer van 2006 was snik- en snoeiheet. Japan was klam, broeierig en voelde volstrekt anders warm dan de zomers waarmee we in Nederland vertrouwd zijn. Verschrikkelijk veel heter dan we ons tevoren voorstelden toen we voor de allereerste keer naar Japan reisden. Lees verder

Vocaloid: de stem van de toekomst

Het is in zekere zin paradoxaal dat, in een tijd waarin we steeds beter zijn geworden in het namaken van de menselijke stem, de muziek die gebruikmaakt van de nogal robotisch klinkende stemmen van Vocaloid juist zo’n wereldwijd fenomeen is. Waar deze muziek eerst nog primair populair was in Japan, en dan ook vooral op het internet, is deze inmiddels een wereldwijd fenomeen. Hoe is de ontwikkeling van kunstmatige menselijke stemmen gegaan, en hoe werkt Vocaloid precies? Daar ga ik je in beknopte vorm antwoord op proberen te geven. Lees verder

Een jaarwisseling om stil van te worden

2023 knalde het jaar uit. In Nederland met oorverdovend carbid en vuurwerk. Men had het naar de zin. In Japan met de Kohaku Uta Gassen die evenzeer een flinke aanslag op het gehoor deed. De live “supecial pahfomances” van de favoriete artiesten van NHK waren niet allemaal loepzuiver, maar ook daar had men het naar de zin.
Halverwege 1 januari werd het stil. Het korte 8 uur NOS-journaal bevatte maar twee items. Het eerste ging over de ongeregeldheden rond de nieuwjaarsnacht, het tweede bericht was de melding van een enorme aardbeving aan de westkust van Japan.
Lees verder

Tot het einde; Ryuichi Sakamoto

In 2016 voerde ik voor mijn eindexamen muziek Ryuichi Sakamoto’s Merry Christmas, Mr. Lawrence op in de aula van mijn oude middelbare school. Ik wist toen vrij weinig van Sakamoto af. Het is een nummer dat mijn vader mij had laten horen en ik tijdens de kerstvakantie had leren spelen. Ik was mij er vaag van bewust dat het uit een film met David Bowie kwam, maar dat was het ook wel. Ik wist zeker niet dat de Japanse muziek mij uiteindelijk bij de studie Japans zou brengen, en wat voor een grootse wereld van muziek er schuilde achter Ryuichi Sakamoto. Lees verder

Shinobue: traditioneel Japans fluitspel in onze tijd

Japan wordt vaak geroemd, ook op deze website, om de aandacht die het land heeft voor, en de waarde die de mensen hechten aan, eeuwenoude tradities. Maar hoe breng je die tradities in deze tijd in de praktijk? We vroegen het aan Shinko Suzuki. Als PhD-kandidaat in boeddhistische studies aan de Universiteit Leiden, boeddhistisch priester in de 1200 jaar oude Koyasan Shingon-traditie en docent Geschiedenis en Geografie aan de Japanse Zaterdagschool Amsterdam, verweeft hij het oude met het nieuwe. Met zijn expertise in traditionele Japanse muziek, met name de Shinobue en de Nohkan-fluiten, voegt hij daar nog eens een dimensie aan toe. Lees verder