Waarom Muji (nog) niet naar Nederland komt

De laatste jaren maakte de HEMA een forse opmars in het buitenland. Niet alleen de directe buurlanden Duitsland, België en Luxemburg maar ook Engeland, Spanje en Frankrijk beschikken inmiddels over filialen van dit typisch Nederlandse warenhuis. De eenvoudige ontwerpen, lage prijzen en slimme winkelindeling slaan aan bij het buitenlandse publiek. Ook het gegeven dat de HEMA alle producten onder de eigen merknaam verkoopt is in die landen vrij nieuw. Maar niet in Japan: daar is een bedrijf dat dezelfde strategie hanteert, het Japanse Muji. Niet geheel toevallig maakt ook dat bedrijf een stormachtige internationale expansie door – al vallen wij vooralsnog buiten de boot. Waarom?

Het bedrijf heet voluit Mujirushi Ryohin (letterlijk: goede producten zonder merknaam) en verkoopt onder andere meubels, kleding en voedsel. De winkel opende in 1980 haar eerste filiaal in het beroemde Seibu-warenhuis in Tokyo. De filosofie: het produceren en verkopen van goed ontworpen, aantrekkelijk geprijsde en merkloze producten. Onder goed ontwerp worden al vanaf dat moment producten verstaan die niet nodeloos ingewikkeld zijn in hun gebruik en voor rust zorgen bij de gebruiker. Dit is afkomstig van het Japanse filosofische begrip “kanketsu” dat simpelheid of beknoptheid betekent. Het doel van deze filosofie is om de gebruiker niet vermoeien met overbodige tierlantijnen.

In de begindagen van het bedrijf werden producten verpakt in grijs gerecycled papier, om aan te geven dat het om budgetproducten ging. Ook deed het bedrijf erg haar best om te bewijzen dat er zo min mogelijk verspilling plaats vond tijdens het productieproces. Zo bracht Muji een pak macaroni op de markt waar alleen maar u-vormige stukjes in zaten. Deze stukjes waren daadwerkelijk restproducten: de elleboogjes waren afkomstig van bundels pasta, die aan weerskanten werden afgehakt om rechte stukken spaghetti te verkrijgen. Hoewel Muji tegenwoordig populair is bij een klasse van goed verdienende, hoogopgeleide stedelingen, is ze haar filosofie van goed ontwerp voor een goede prijs – enkele uitzonderingen daargelaten – redelijk goed trouw gebleven. Het in 2019 te openen hotel in Ginza, de duurste wijk van Tokyo, sluit er bijvoorbeeld minder goed bij aan.

De meest aansprekende Muji-producten

Naast de de producten die Muji vanaf het begin verkoopt, heeft het tegenwoordig, net als HEMA, lijnen van verzorgingsproducten, schoolspullen en elektronica. Zo is er, geheel in de Japanse traditie van miniaturen, een mini ventilatortje te koop voor op een bureau. Ook hebben de ontwerpers van Muji goed naar de geschiedenis van audio-apparatuur gekeken en een cd-speler ontworpen die je aan de muur kunt hangen. Het is voor ons misschien moeilijk voor te stellen, maar in Japan worden cd’s nog altijd goed verkocht.

Die Japanse hand van ontwerpen zie je ook terug in de stoffer en blik die de firma verkoopt. Het blik is een klein plastic driehoekje, waar het stoffertje in kan worden geklikt. Een ander product dat bij ons thuis gretig aftrek vindt, is de aromatische geur-dispenser. Dit apparaat is gemodelleerd als een sake-vat. In het vat zit een verwarmingselement dat de geurolie omzet in een geurnevel. Aan de bovenkant bevindt zich een gleuf waar deze wolk uit kan ontsnappen en zo de kamer met een aangename geur vult. Wie thuis een avondje teppanyaki heeft genoten, ruikt daar de volgende ochtend niets meer van.

Nederland wordt overgeslagen

Japan liefhebbers zouden graag zien dat Muji in Nederland vestigingen opent, omdat de producten een Japanse, simpele vormgeving hebben. Ook zijn inventieve producten als de geurdispenser en het slimme stoffer en blik niet zomaar te koop bij Nederlandse winkels. Hoe kan het dan dat de Muji nog steeds geen Nederlandse filialen heeft, maar wel in de ons omringende landen zit?

Het heeft er hoogstwaarschijnlijk mee te maken dat de HEMA grotendeels hetzelfde assortiment verkoopt en haar producten volgens een Dutch design-filosofie ontwerpt. Het design is meer rechttoe rechtaan, en al decennia bekend bij het grote publiek. De ontwerpen van de Muji zijn ook simpel maar soms wel wat meer frivool, wat niet altijd aansluit bij de meer praktische, Nederlandse smaak. Waar die smaakverschillen nog wel overkomelijk zijn, is de aanwezigheid van een Zweeds meubelwarenhuis in Nederland dat waarschijnlijk niet. Ikea heeft zich niet alleen door het Scandinavische design laten inspireren, maar zeker ook door Japans minimalisme. Ook zijn de prijzen bij Ikea aanzienlijk lager dan bij Muji. Als een ladenkastje bij de Muji drie keer zo duur is als bij de Ikea, heeft zeker een Nederlander de keus snel gemaakt En wat mogelijk ook nog meespeelt, is de relatief korte afstand tot de ons omringende landen waar wel Muji-filialen aanwezig zijn.

Hoewel Muji eind 2015 aankondigde ook in Nederland een filiaal te willen openen, lijkt er vooralsnog geen verandering te komen in de voor liefhebbers van Japans design nogal penibele situatie: sindsdien is er niets meer vernomen van het Muji-front. Tot we de winkel kunnen begroeten in het Nederlandse straatbeeld, kunnen we onze geurolie gelukkig bij de Europese webshop bestellen. Want die levert – tip! – ook naar Nederland.

Meer informatie: www.muji.eu

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *