Toyota Megaweb en History Garage

In het moderne, door luxe hoogbouw gedomineerde stadsdeel Odaiba van de Japanse hoofdstad Tokyo heeft autofabrikant Toyota zijn Megaweb en History Garage ingericht. Volgens het promotiefoldertje is het een themapark om auto’s te zien, te rijden en te voelen. De achterliggende gedachte: potentiële klanten lokken met een uitje voor het hele gezin, ze een goed gevoel geven en laten kennismaken met het merk en zijn producten. Er is maar één goede mogelijkheid om er achter te komen hoe dat uitpakt, namelijk door zelf een kijkje te nemen.

Toyota’s City Showcase

In de buurt van het reuzenrad, één van de attracties van Odaiba, stappen we uit de volautomatisch gestuurde Yurikamome-monorail. Van station Aomi naar Toyota’s City Showcase is het nog geen tweehonderd meter lopen. Dit themapark bestaat vooral uit een gigantische showroom van twee verdiepingen. Je waant je in de hal van een grote internationale autotentoonstelling, maar dan met louter Toyota’s. Er is echter veel meer te zien dan het uitgebreide productgamma. Op de bovenverdieping heeft Toyota een aantal modellen uit zijn Amerikaanse fabrieken neergezet. Voor de Japanners zijn dit bezienswaardigheden, zoals de auto’s in Japan dat voor ons zijn. Vooral de grote pick-ups maken indruk. Waar in het eigen land kleine auto’s domineren, zijn dat in de Verenigde Staten de benzineslurpende mastodonten. Op een heel eenvoudige wijze laat Toyota zo zien een wereldomspannend concern te zijn dat elders auto’s produceert voor andere omstandigheden en wensen dan in het thuisland. Om te leren van het buitenland, organiseert de fabrikant een 5 Continents Drive. Tot 2020 gaan werknemers de vijf continenten doorkruisen. Met een Toyota Landcruiser werd in 2015 Amerika opnieuw ontdekt. De auto is nu – april 2016 – ter bezichtiging weer teruggekeerd op het eigen honk.

Brandstofcelauto en i-Road

Een tweede presentatie op deze etage gaat over technologieën van vandaag en morgen. Met veel trots presenteert Toyota er zijn brandstofcelauto Mirai met waterstof als stuwende kracht. Videofilms en begeleidende teksten maken duidelijk hoe de techniek werkt. Een onderstel laat zien waar de verschillende componenten hun plaats hebben gevonden. Natuurlijk staat er ook een kant-en-klare auto. Naar de mening van velen is de Mirai geen stilistisch meesterstuk, maar dat was de eerste Prius destijds evenmin. De grote vraag is of waterstof echt de brandstof van de toekomst is. Veel wetenschappers betwijfelen dat en zetten in op elektriciteit. Mocht de brandstofcel toch toekomst hebben, dan is Toyota er als eerste bij, wil men hier maar wat graag kwijt. De fabrikant heeft wel recht van spreken. Met de ontwikkeling van de hybridetechnologie is de concurrentie jaren terug op forse achterstand gezet. Dat resultaat wil men best nog een keer bereiken.

Er is nog meer toekomstmuziek. Een gastvrouw wier Engels ver uitsteekt boven het niveau dat we in Japan gewend zijn geraakt, vertelt over het project i-Road. Het gaat om een merkwaardig geel-zwart tweepersoons elektrisch voertuig op drie wielen dat het midden houdt tussen een motorfiets en een auto. Het ding is met 87 centimeter zelfs smaller dan een motorfiets. Dat lijkt ideaal om je in drukke steden te verplaatsen. Ook parkeren is een stuk handiger. Proeven moeten uitwijzen of dat in de dagelijkse praktijk net zo uitpakt als gedacht. In Tokyo en het Franse Grenoble doet de fabrikant ervaringen op. De i-Road wordt daar ingezet als deelauto. Nou ja, auto…

Bioscoop

Na alle serieuze zaken is het tijd voor vermaak. Daarvoor gaan we naar de 3D-bioscoop, daartoe aangemoedigd door enthousiaste Japanse dames. Om zogenaamd te ervaren wat een testrijder meemaakt, worden we uitgenodigd voor een virtuele proefrit. Daarvoor is het wel nodig de riemen stevig vast te maken, de tassen in een bak onder de stoelen te doen en het bekende rood-groene brilletje op te zetten. Tien minuten lang raas je dan langs virtuele ravijnen, ontkom je ternauwernood aan botsingen en zijn uitwijkmanoeuvres meer regel dan uitzondering. De stoelen dansen op het ritme van de film vrolijk mee en slingeren je van links naar rechts. Niet voor hartpatiënten, staat er bij de ingang. We dachten dat het overdreven was, maar weten nu beter. Spuugzakken zijn niet nodig, maar tien minuten is wel écht genoeg.

Showroom

We dalen een verdieping af. Van de toekomst en de pret naar de zakelijkheid van het heden. Van de public relations en relatieversterking naar de marketing en verkoop. Toyota presenteert in Tokyo alle op de thuismarkt leverbare modellen. Dat zijn er nogal wat. De auto’s staan ruim opgesteld, alsof de vierkante meterprijs geen enkele rol speelt. Nergens zagen we zo’n grote showroom. De indeling is thema- en klassegewijs: alle kleintjes, middenklassers en SUV’s staan bij elkaar. Een afzonderlijk hoekje is ingericht voor de Century, het klassieke vlaggenschip waarin de Japanse elite zich zo onopvallend opvallend laat rondrijden. Meestal zie je de auto in het zwart, maar hier is gekozen voor ingetogen grijs. Anders dan je misschien zou verwachten is er geen lederen bekleding, maar juist luxe velours. Het tegendeel van ingetogen zijn een oranje-paarse Aqua of gifgroene Prius. Echt, deze kleuren staan gewoon in de brochure. Kennelijk zijn er genoeg klanten voor.

Passo en Coms

Er is extra veel aandacht voor de Passo, die enkele dagen voor onze komst is geïntroduceerd. Toyota pakt groots uit met zijn nieuwste model. Voor de Japanners is het echter niet zo spectaculair, want vrijwel dezelfde auto staat al langer in de showroom van Daihatsu. Toyota koopt zijn kleinste modellen namelijk gewoon in bij de dochteronderneming.

Biedt een wandeling tussen de tientallen auto’s nog aanleiding her en der stil te staan? Zeker. Het gaat zelfs verder dan stilstaan. Toch eens even kijken hoe dat zit in zo’n deurloze, elektrische besteller met een laadbakje dat niet veel groter is dan dat van een pizzakoerier. Coms heet het wagentje, gemaakt door dochteronderneming Toyota Auto Body, leverancier van bedrijfswagens. Laat nou een onderdelenwinkel elders op de vloer een 41 keer verkleinde versie op de toonbank hebben staan! Voor nog geen vierhonderd yen gaat die op transport naar Nederland!

Een andere bijzonderheid is de speciale afdeling met auto’s voor lichamelijk gehandicapten. Ronduit ingenieus is een installatie die geheel elektrisch de rolstoel inklapt, opvouwt en keurig opbergt in een speciale dakkoffer. Alle Japanse fabrikanten hebben aangepaste auto’s in hun programma. Ze staan ook gewoon in de folders.

Het wordt tijd het andere deel van het themapark te gaan bekijken. Maar eerst is het tijd voor een lunch. De keuze in de koffiehoek is beperkt, zeker voor Japanse begrippen. Hotdogs stillen de trek, terwijl we kijken naar het testparcours onder ons waar mensen willen voelen hoe het is om zo’n Toyota een haarspeldbocht te laten nemen. Hun kinderen kunnen binnen met trapauto’s hetzelfde doen. Wie liever een computerspel doet om de wereld te ontdekken, is ook van harte welkom.

History Garage

Tegenover het Megaweb ligt winkelparadijs Venus Port, geheel in Italiaanse stijl opgetrokken met een knipoog naar Venetië. Aan het eind van een gang met onder meer curieuze winkels voor dierenaccessoires (van ‘kinderwagens’ tot ‘badpakken’ voor de hond), is de ingang van History Garage. Admission Free, staat er gastvrij in de richting van buitenlandse gasten. Eenmaal binnen, vergeet je snel dat het 2016 is en je in Tokyo bent. Passend bij het Italiaanse karakter van de omgeving, loop je plotseling door een Italiaans dorpje. De was hangt boven je te drogen en de groenteman heeft zijn fruit uitgestald. Op het dorpsplein staat een klassieke Ferrari, in de straat een Alfa Romeo. Ongemerkt gaat Italië over in Amerika, met in de garage een Ford Mustang en Chevrolet Impala en voor een paar winkels een Corvette en DeLorean. Een Nissan pick-up is een wat vreemde eend in de bijt, maar verstoort de magie niet. Wat een mooie opzet om zo auto’s van weleer te showen. Het merendeel van de modellen is Amerikaans en Europees. Veel Japanse bezoekers zullen ze nooit eerder hebben gezien. In wat je een historiegang zou kunnen noemen – een verbinding tussen twee zalen – staat juist de Japanse auto centraal. Aan beide kanten staan klassieke houten boekenkasten en vitrines. Via boeken en miniaturen trekt de historie van de verschillende merken aan je voorbij. Het staat vrij zo’n boek uit de kast te pakken en door te bladeren. Als je het maar terugzet. In de winkel beneden is een groot aantal te koop.

Toyota

Als initiatiefnemer heeft Toyota zich het recht voorbehouden om een eigen zaal in te richten. Geef ze eens ongelijk. Modellen van een halve eeuw geleden brengen herinneringen boven aan de onstuimige opmars van het merk in andere werelddelen. Voor de Japanners zijn de Toyopets (tot medio jaren zestig in Japan gebruikte merknaam) pure nostalgie. Quasi nonchalant staat er een Toyota 2000GT, een klassieker die inmiddels zo’n één miljoen euro waard is.
Buiten staan even achteloos tussen de cafetariastoeltjes en -tafeltjes nog wat oude auto’s geparkeerd. Beneden staan een Porsche en Volkswagen, maar daar hebben we dit keer geen aandacht voor. Zo’n Subaru 360 en Toyota Publica, beiden met een linnen dakje, zijn nu even veel interessanter.
Met de kleine Coms en een boek over de geschiedenis van Mitsubishi in de rugzak verlaten we History Garage en Megaweb. Toyota’s missie om bezoekers een goed gevoel te geven en een geslaagde dag te bezorgen, is wat ons betreft geslaagd.

Verder lezen

Dit reisverslag verscheen al eerder op de website Reizen door de autowereld van Paul Wouters onder de titel Een goed gevoel, missie geslaagd! We bevelen de website van harte aan, wie van (onder meer Japanse) auto’s houdt, kan er zijn of haar hart ophalen. Paul publiceert daar nog veel meer nieuws en foto’s.

Eén gedachte over “Toyota Megaweb en History Garage

  1. Mooi verhaal! En zeker door de makkelijke bereikbaarheid (en gratis toegang) absoluut een aanrader voor elke autoliefhebber.

    Ik zag op je eigen site ook nog een paar andere musea van Toyota, Mazda en Suzuki, die zijn ook zeker de moeite waard. Maar nog een aanrader: in Kaga Onsen, niet ver van Kanazawa, vind je het kolossale Motorcar Museum of Japan, met een van de meest omvangrijke en gevarieerde collecties ter wereld: mmj-car.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *