Sterke vrouwelijke gamepersonages: waarom?

De populariteit van videogames neemt nog steeds over de hele wereld in grote sprongen toe.  Net zoals bij films, televisieprogramma’s en boeken nemen we door games te spelen onbewust een hoop informatie in ons op die invloed zou kunnen hebben op ons gedrag, de keuzes die we maken en hoe we denken. Tot voor kort was Japan één van de grootste vertegenwoordigers in de gamesindustrie. Namen als Nintendo, Sony en Namco Bandai zullen bij ons allemaal wel een belletje doen rinkelen. Dit betekent dat Japan door middel van games een grote invloed heeft gehad op deze markt. En dat zijn games die wij dus allemaal wel eens hebben gespeeld.

In videogames worden er -bewust of onbewust- vaak beelden en ideeën getoond die te maken hebben met de cultuur waarin deze games gemaakt werden. Eén van de manieren waarop dit gebeurt is de weergave en rolverdeling van gamepersonages. Bij Japanse games is vooral het verschil tussen de weergave van mannelijke en vrouwelijke gamepersonages opvallend. Waar vrouwen in games vaak een passieve rol spelen zoals de typische ‘dame in nood’ (kijk maar naar prinses Peach van Super Mario Bros.), lijkt het alsof alleen de mannen een actieve rol mogen vervullen.

Dit zou voor een deel verklaard kunnen worden door de rolverdeling tussen man en vrouw in Japan, die traditioneler is dan deze op het eerste gezicht lijkt. Japanse vrouwen kregen pas na de Tweede Wereldoorlog dezelfde rechten als mannen, en hoewel man en vrouw op papier gelijk zijn op de werkvloer, worden vrouwen vaak in zogeheten ‘dead end-jobs’ geplaatst, waarbij de kans op promotie nagenoeg nihil is. Er wordt namelijk nog steeds min of meer verwacht dat een vrouw na haar trouwen of na bevalling van haar eerste kind stopt met werken om fulltime huisvrouw te worden. Bovendien is er een druk op Japanse vrouwen om er schattig en onschuldig uit te zien en zich zo ook te gedragen. In beide gevallen zijn er natuurlijk uitzonderingen en is de traditionele rolverdeling al wat minder prominent aanwezig. Desalniettemin is dit nog steeds het algemeen geldende beeld.

Een groot deel van de videogames borduurt verder op deze rolverdeling, waarbij het lijkt alsof vrouwen alleen een hulpeloze, seksueel objectificerende of een andere ondersteunde rol mogen vervullen. Maar is dat altijd het geval? In deze serie zullen we ingaan op verschillende sterke vrouwelijke gamepersonages van Japanse bodem, die laten zien dat het ook anders kan.

Dit bericht werd geplaatst in Gaming en getagd , , , , door Joleen Blom . Bookmark de permalink .

Over Joleen Blom

Dr. Joleen Blom is een postdoctoral researcher aan Tampere University in Finland. Ze haalde haar Ph.D. in Games aan de IT Universiteit in Kopenhagen waar ze een proefschrift schreef over dynamische game personages. Haar onderzoek richt zich op personages, games, en verwante media met een speciale focus op Japanese media en cultuur. Hiervoor studeerde ze Japanse Taal en Cultuur en Media & Performance Studies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *