Sterke vrouwelijke gamepersonages (2) – Midna

Alweer even geleden heb ik aangekondigd dat ik op Katern: Japan een serie ga schrijven over sterke vrouwelijke gamepersonages, omdat vrouwen in Japanse videospellen ook vaak een sterke rol vervullen. Vandaag trap ik af met een op het eerste gezicht minder belangrijk personage uit een bekende videogamereeks: Midna uit The Legend of Zelda: Twilight Princess.

Het personage Midna  lijkt in eerste instantie de rol van de sidekick te spelen die het hoofdpersonage – Link, het immer in groene kleding gehulde elf-achtige mannetje – vaak bij zich heeft. Ze ziet eruit als een imp, een in mythologie vaak voorkomend feetje, waardoor ze niet direct uitgesproken mannelijk of vrouwelijk lijkt. Maar schijn bedriegt, en Midna heeft een grotere rol dan je op het eerste oog zou denken, misschien wel groter dan het hoofdpersonage. Ik leg het je hier uit.

MidnaMidna verschijnt voor het eerst op het toneel wanneer Link, op dat moment in de gedaante van een wolf, gevangen is genomen. Midna, een Twili uit het Twilight Realm, een schaduwwereld van het koninkrijk waar de game zich in eerste instantie afspeelt, doet met haar uiterlijk van een klein kaboutertje met oranje haar, en een helm die haar linkeroog bedekt, in eerste instantie aan als een tamelijk onguur schaduwwezen.

Midna beschouwt Link als het legendarische beest uit een legende dat haar in nood verkerende volk zal redden en besluit hem, uiteraard zonder hem daarover te informeren, te gebruiken voor haar eigen doeleinden: namelijk het verzamelen van schaduwfragmenten in de hoop naar haar originele vorm terug te kunnen keren en haar wereld te redden. Midna blijkt namelijk de leidster van de Twili te zijn: ver voor het begin van het spel werd ze echter van haar troon geworpen, met zwarte magie veranderd in een imp en verbannen uit het schaduwrijk, naar de wereld van het licht.

Aanvankelijk kan de situatie van Link (zijn vrienden zijn gekidnapt en hij is vervloekt, waardoor hij geregeld verandert in een wolf) Midna vrij weinig schelen. Ze maakt hem regelmatig belachelijk, maar na verloop van tijd wordt Midna vriendelijker en probeert ze Link ook te helpen. De twee krijgen een hechtere band, hoewel ze haar gevoel voor zwarte humor behoudt.

Hoewel Midna niet het personage is dat je als speler bestuurt en aanvankelijk de rol van de vrouwelijke sidekick lijkt te vervullen, is ze uiteindelijk wel degene die aan de touwtjes trekt en om wie het verhaal uiteindelijk draait. Ze ondersteunt Link in zijn queeste, maar zeker in het begin is Link alleen maar een onderdeel van haar plan om haar eigen wereld te redden en de wereld van het licht te laten voor wat het is. Pas later ontwikkelt ze een band met hem en begint ze zich ook om hem en zijn problemen te bekommeren.

Bovendien zijn bijna al haar krachten haar ontnomen aan het begin van het spel, maar hulpeloos is ze zeker niet. Door Link te dwingen een deal met haar te sluiten weet ze zijn situatie in haar voordeel te gebruiken. Hoewel het pas veel later in de game duidelijk wordt dat Midna een prinses is, verandert haar karakter zelfs niet nadat haar missie is voltooid en ze terug is gekeerd naar haar originele vorm. Voor haar volk kiest ze ervoor de connectie tussen de schaduw- en lichtwereld te vernietigen, maar niet voordat ze zich weer van haar humoristische kant heeft laten zien. En daarna verdwijnt ze, waarschijnlijk voorgoed.

Midna is in het kort een uniek karakter en slaagt er door haar directe en eigenwijze houding in een nieuwe, frisse draai te geven aan de vrouwelijke personages in de Zelda-serie. Midna toont aan dat prinsessen niet per se lieverdjes hoeven te zijn die altijd gered moeten worden (zie Prinses Peach uit die andere langlopende Nintendo-serie). Met recht een sterk vrouwelijk gamepersonage.

Dit bericht werd geplaatst in Gaming en getagd , , , door Joleen Blom . Bookmark de permalink .

Over Joleen Blom

Dr. Joleen Blom is een postdoctoral researcher aan Tampere University in Finland. Ze haalde haar Ph.D. in Games aan de IT Universiteit in Kopenhagen waar ze een proefschrift schreef over dynamische game personages. Haar onderzoek richt zich op personages, games, en verwante media met een speciale focus op Japanese media en cultuur. Hiervoor studeerde ze Japanse Taal en Cultuur en Media & Performance Studies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *