Shingeki no Kyojin

Sinds vorige week is het voorjaarsseizoen van anime van start gegaan. Tussen de vele series steekt één nieuwkomer er met kop en schouders bovenuit: Shingeki no Kyojin, ook wel Attack on Titan. Het is een animatieoverzetting van de gelijknamige manga die sinds 2009 uitgegeven wordt.

Fans vergelijken Shingeki no Kyojin meer dan eens met het gerenommeerde Fullmetal Alchemist, dat zowel tijdens de originele serie uit 2003-04 als de remake Brotherhood uit 2009-10 vele harten wist te veroveren. De belangrijkste thematische overeenkomst is the premisse van beide series: een tragisch ongeval breidt een einde aan het rustige bestaan van de jonge protagonisten, waarna zij hun leven wijden aan wraak op de vijand. Fullmetal Alchemist (Brotherhood) verkende al op een betekenisvolle en uiterst krachtige wijze hoe twee kinderen de grotesque dood van hun moeder verwerken en de rol van hun naïviteit in deze ontwikkeling.

Shingeki no Kyojin volgt een vergelijkbare premisse. Het hoofdpersonage Eren en zijn pleegzus Mikasa wonen in een dorp dat wordt omringd door muren van vijftig meter hoog. De muren zijn heilig voor de bewoners: zij beschermen de mensen tegen de meedogenloze Titans van buiten. Deze Titans, reuzen van meerdere verdiepingen hoog, verslinden mensen als zowel een bron van voedsel als een bron van vermaak. Na ruim honderd jaar vrede weet een bovengemiddeld enorme Titan de muur te beklimmen en open te breken, waardoor de Titans eenvoudig de stad kunnen binnendringen. In een vergeefse poging om zijn moeder te redden, moet Eren aanschouwen hoe zijn moeder op bloederige wijze prooi wordt van een Titan. De toon van Shingeki no Kyojin is gezet.

Audiovisueel spektakel

Het is echter niet alleen de emotionele opbouw en ontlading aan het einde van de eerste aflevering waardoor de serie opvalt. Ook audiovisueel is Shigeki no Kyojin werkelijk een spektakel. Zo levert I.G. Productions, één van de voortrekkers op het gebied van het digitaliseren van analoge effecten, animaties van dermate hoge productiewaarde dat deze eerder in één adem genoemd zullen worden met de animatiefilm dan de wekelijkse anime series. Regisseur Tetsuro Araki heeft met Death Note uit 2006 al bewezen het creëren van ‘suspense’ uitmuntend tot uitvoering te kunnen brengen, wat in combinatie met de diepgang die mangaka Hajime Isayama in de originele manga heeft weten te verwerken, wat des te meer reden is om deze veelbelovende anime in de gaten te houden.

Shingeki no Kyojin wordt elke zondag uitgezonden op de Japanse televisie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *