Inleiding tot J-Pop (3) – GreeeeN

In de vorige afleveringen besprak ik de muziek van Ikimono Gakari en Bump of Chicken, twee populaire bands uit (de omgeving van) Tokyo. Veel populaire artiesten komen uit de hoofdstad of Osaka, maar er zijn ook groepen uit meer rurale gebieden die ook voet aan de grond hebben weten te krijgen binnen de J-Pop. Een goed voorbeeld daarvan is GreeeeN.

GreeeeN werd in 2004 opgericht in Koriyama, gelegen middenin de helaas welbekende noordoostelijke prefectuur Fukushima. Zoals het geval is bij zoveel Japanse bands, ontmoetten (enkele van) de bandleden elkaar al op de middelbare school, rond het jaar 2000. Wanneer precies is onduidelijk, want bandleden Hide, Navi, 92 en Soh zijn niet erg scheutig met informatie over hun privéleven. Sterker nog, niemand weet hoe ze eruit zien: een behoorlijke zeldzaamheid in de wereld van de J-Pop, waar het uiterlijk van zangers en zangeressen niet zelden een net zo grote rol speelt als de muziek zelf.

De achterliggende reden is puur praktisch: de vier zangers studeerden op het moment van hun doorbraak in 2007 voor tandarts, en wilden voorkomen dat eventuele grote successen hun studie zouden bemoeilijken. Aanvankelijk was het de bedoeling om na voltooiing van de opleiding de geheimzinnigheid te laten varen, maar toen het moment daar was besloten de GreeeeN-leden anders: om als tandarts te kunnen blijven werken, hebben ze ervoor gekozen hun identiteit geheim te houden. Daarom worden ze (zoals hierboven te zien is) sinds het begin uitsluitend afgebeeld als silhouetten, geven ze nooit interviews of concerten en verschijnen ze niet in televisieshows. Niet alle bands kunnen zo’n gebrek aan exposure hebben, maar in het geval van GreeeeN werkt de geheimzinnigheid in hun voordeel.

Terug naar de muziek. GreeeeN’s stijl wordt door hun platenlabel, Universal Music Japan, omschreven als “rock ‘n’ breakbeats with four microphones“, wat de meest duidelijke en eigenlijk ook enige mogelijke omschrijving is van de muziek die de band maakt. Hide, Navi, 92 en Soh zingen/rappen over een pakkende melodie heen die naar verluidt voor hen wordt gecomponeerd en geproduceerd door de oudere broer van een van de bandleden. De vier stemmen zijn netjes verdeeld tussen hoog en laag, wat een mooi en goed effect heeft op de samenzang tijdens de refreinen. GreeeeN’s eerste grote hit en derde single, Ai Uta (‘Liefdeslied’), verscheen in 2007 en is een perfect voorbeeld van het type muziek dat de band maakt.

Van Ai Uta werden 257.000 exemplaren verkocht. Een droomstart voor de band, al konden ze niet weten dat krap een jaar later één van hun andere nummers dit aantal ver zou overstijgen. Van de zevende single Kiseki (‘Wonder’) werden meer dan 500.000 fysieke uitgaven verkocht. Daarnaast werd het nummer meer dan 2 miljoen keer gedownload als ringtone, en zorgde het ervoor dat het tweede album van GreeeeN meer dan 1 miljoen keer over de toonbank ging. Kiseki is GreeeeN’s grootste hit tot nu toe, en het lijkt onwaarschijnlijk dat de band dit megasucces nog gaat overtreffen.

Iedere single gaat gepaard met een muziekvideo, al treedt de band daar nooit zelf in op. Gek genoeg wordt dit nooit vervelend: in vrijwel iedere video wordt prachtig een alledaags verhaal verteld dat met het thema van het liedje te maken heeft. Zoals in de bovenstaande video, waarin een normale Japanse familie te zien is, die kampt met voor de luisteraar herkenbare onderwerpen. Zo draagt de moeder zorg voor haar zieke vader, heeft de dochter te maken met ontluikende verliefdheid, is de zoon weinig begripvol richting een klasgenoot die niet kan honkballen en heeft de vader het veel te druk op werk, waardoor hij zijn vrouw weleens vergeet. Door het wonder uit de titel worden de zorgen van alledag echter even opgelost. En zo is iedere video een prachtig mini-inkijkje in het alledaagse leven van Japanners. Zo ook onderstaande video, die de single Tabidachi (‘Vertrek’) begeleidt.

In de video is te zien hoe een jongen probeert een brief aan zijn vriendin, die ver weg woont, te schrijven. Vervolgens krijg je te zien hoe de twee elkaar ontmoetten, hoe pijnlijk het was toen ze moest verhuizen, en uiteindelijk hoe blij het meisje is met de brief van haar vriend. Enorm simpel van opzet, maar het is prachtig in beeld gebracht en bovendien voor veel Japanse jongeren een bekend probleem: ver weg verhuizen voor studie of werk is in Japan niet vreemd.

De mooie video’s, gecombineerd met de pakkende melodieën en fijne samenzang maken GreeeeN tot een succesvolle én onder jong en oud geliefde band. Daarnaast articuleren de zangers duidelijk, zijn de teksten nooit razend ingewikkeld, wat de muziek een prima manier maakt om je Japans mee te oefenen. Luisteren zeer aanbevolen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *